Annons:

Hotellkedjor håller inte sina prisgarantier

Många hotellföretag håller inte de prisgarantier som lämnas på deras hemsidor, visar en ny undersökning. Kedjorna vill uppmuntra kunder att boka direkt från dem men i realiteten erbjuder de inte de bästa villkoren på marknaden.

Det uppger Kerrie Osborne, som skrivit rapporten för serviceföretaget KPMG, enligt Travelmole.com.
Kedjor som InterContinental Hotels, Hilton och Choice lovar på sina hemsidor at kunderna inte kommer att kunna köpa billigare resor någon annanstans på nätet. Den undersökning som KPMG utförde av 330 hotell i 16 länder visade dock att av de 142 hotell som lämnade prisgarantier, var det bara 38 procent som höll sina löften då resan bokats 48 timmar före avresa. Sämst resultat av alla uppvisade hotell i Storbritannien, där bara 19 procent levde upp till sina löften. Av alla 330 hotellen var det bara 63 procent som visade upp de bästa priserna på sina egna hemsidor.
”Bokningssiffrorna har stigit för de ledande kedjorna det senaste året, så man skulle kunna tro att de vore kapabla att kontrollera de priser som lämnas på hemsidorna. Men det verkar som om de är beredda att tillåta återförsäljare att rabattera priset i sista minuten för att säkerställa en försäljning,” säger Kerrie Osborne till Travelmole.com.
En taleskvinna för Holiday Inn försvarar dock hotellets prisgaranti på nätet.
”Vi är absolut seriösa ifråga om garantin. Vi har satt upp en viss standard och det är därför vi inte arbetar genom vissa online-återförsäljare,” säger hon till samma källa.
”Om du kan hitta ett bättre pris någon annanstans på nätet så lovar vi inte bara att matcha det men också att sänka det ytterligare 10 procent. Åtskilliga personer har gjort detta och vi har levt upp till löftet.”

Kommentarer är stängda.