Annons:

Hotellchef tar strid mot lojalitetsprogram

De stora hotellkedjornas lojalitetsprogram bör klassas som mutor. Det menar Niels Pedersen, chef för brittiska Supranational Hotels, som uppmanar EU att utreda det "oetiska" sätt större kedjor går tillväga på för att behålla sina kunder.

Lojalitetsprogrammen medför att mindre hotell inte kan konkurrera på samma villkor som de stora kedjorna, hävdar Pedersen enligt Travelmole.com. Han menar att EU måste motverka den snedvridning som mutor i form av gåvor och fria resor enligt honom skapar på hotellmarknaden.
När beslutsfattare inom hotellbolagen får smak på gåvorna väljer de inte alltid de hotell som erbjuder förmånligast priser eller ligger bäst till. Och personliga intressen går, för affärsresenärerna, ofta före vad som är bäst för företagen, menar Pedersen.
Hotellchefens uppmaning kom i samband med lanseringen av Sky hotels, en ny gren av Supranatural Hotels. Totalt har Supranationals 1200 medlemshotell i 75 länder.

Kommentarer är stängda.