Närmare 50 medlemmar har hoppat av föreningen sedan årsskiftet, enligt uppgifter till SvD. Pilotföreningen vill dock inte bekräfta medlemsantalet.
Främsta anledningen till missnöjet är behandlingen av piloter vars flygbolag integrerats i SAS-koncernen. När bolag som Linjeflyg och SAS Commuter, anslutits till SAS har deras piloter fått flera års avdrag på sina senioritetslistor, där lön, fördelning av tjänster och befordran baseras utifrån anställningstid, och hamnat efter löne- och karriärmässigt.
När Braathens integrerades i norska SAS, fick bolaget behålla sin senioritetslista, och piloterna gick inte miste om några anställningsår.
Pilotförbundet, som nu planerar att ta upp frågan i EG-rätten, menar att SAS bryter mot reglerna om fri rörlighet av arbetskraft inom EU, eftersom långtida medlemmar möter sämre villkor om de byter arbetsgivare.
En annan orsak till avhoppet är missnöje med att medlemsavgiften för SPF höjts från 400 kronor till cirka 850, i år, uppger SvD.