SAS uppdelning av verksamheten i nationella bolag kan bli en avgörande fråga även för kabinpersonalen. Framtiden är osäker för Intercont Transports cirka 300 anställda då man ännu inte vet vad som ska hända. Scandinavian Cabin Crew Association, SCCA, och SAS tog upp frågan när de möttes för ett par veckor sedan. Ingen vet ännu om bolaget även i fortsättningen ska höra till SAS-koncernen eller bli ett fristående bolag.
– Ett värsta scenario är att det blir övertalighet i Sverige som kan betyda att arbetstillfällen går förlorade, säger Pelle Gustafsson, vice ordförande SCCA.
Förhandlingarna mellan SCCA och SAS har även tidigare gått heta då SAS ville säga upp kollektivavtalet.
– Det var nära konflikt från och med första mars men SAS gav med sig.
Nu löper avtalet med sju dagars varsel efter 28 februari då det nuvarande avtalet går ut, precis som för SAS övriga kabinpersonal, säger Gustafsson till Nyhetsbyrån Direkt.
Enligt Gustafsson är kabinpersonalen lika frågande till SAS agerande som piloterna.
– Det verkar som om ledningen är osäker på hur den ska agera… Vi får olika informationer. Vi vill veta hur det blir, säger han.