Annons:

Ryanair dras inför rätta

Konsumentombudsmannen, KO, drar Ryanair inför domstol.

Orsaken är att resenärer inte får den kompensation de har rätt till när flyg ställs in, enligt KO. KO går in som ombud för ett svenskt par, vilket kan göras om fallet kan vara prejudicerande och allmänintresset är stort.
Paret skulle resa från Bryssel till Stockholm i maj i fjol, men flyget hem ställdes in. Paret fick veta detta kort före hemresan och erbjöds resa hem på ett flyg två dagar senare. De fick ingen kompensation utöver biljettpriset och kräver nu kompensation för de resekostnader som kom av att de inte kunde vänta i två dagar.
Fallet är ett av 22 fall där Allmänna reklamationsnämnden, ARN, gett ett konsumenter rätt mot Ryanair men där flygbolaget inte har följt ARN:s rekommendationunder fjolåret och fram till nu. ARN har utöver det gett konsumenter rätt mot flygbolaget vid 13 tillfällen, enligt DN.

Kommentarer är stängda.