Annons:

SAS-personal för dyr enligt analytiker

Det räcker inte för SAS att skära bort 1000 jobb för att kunna konkurrera på samma villkor som British Airways eller Lufthansa, enligt bedömare.

– De ligger 15-20 procent efter de stora flygbolagen som det är nu. De måste krympa detta gap, säger Karsten Sloth, analytiker på Jyske Bank, till TT.
I klartext rör det sig om att höja kraven på såväl piloter som kabinpersonal.
Flygindustrins bränslekostnader har trefaldigats sedan 2003, från 44 miljarder dollar till över 130 miljarder, enligt flygindustrins internationella branschorganisation IATA.
Den sammanlagda vinsten på 5,6 miljarder dollar i fjol, beror enligt IATA främst på en produktivitetsökning på 64 procent, mätt i kilometer per anställd, mellan 2001 och 2007.
Årets flygbränslenota väntas dock resultera i ett vinstras på nästan 20 procent till 4,5 miljarder dollar.

Kommentarer är stängda.