Airbus vd i Nordamerika, Renee Martin-Nagle, tror att det kommer att ta ett tag innan flygbolagen kan använda biobränslen, enligt ATWOnline.
– Det är en lång process. Jag skulle säga åtta till tio år, sade Martin-Nagle på en konferens om miljövänligt flyg i Washington i fredags.
Boeings miljöstrateg Billy Glover har en helt annan syn på saken:
– Jag är mycket mer optimistisk. Före 2013 tror vi att det är möjligt att låga blandningar kommer att vara certifierade. Jag tror att vi kommer att se detta i kommersiell service mycket tidigare än trott, säger han.
Airbus lösning på problemet kan vara alger, meddelande Martin-Nagle i fredags.
Flygplanstillverkaren samarbetar med JetBlue, IAE, Honeywell och dotterbolaget UOP för att ta fram ett hållbart biobränsle.
Boeing samarbetar med Continental Airlines och GE Aviation med målet att genomföra en demonstrationsflygning under första halvan av 2009. Boeing är också involverade i en demontration av Air New Zeeland och Rolls-Royce av ett bränsle tillverkat av den oljerika purgerbusken.