Att SLG och Fritidsresegruppen lägger under
sig stora delar av researrangörsmarknaden välkomnas
av de oberoende aktörer som ännu orkar stå på
egna ben. Flera arrangörer som Travel News talat med tror
till exempel att SLG:s satsning på Trivselresor och Globetrotter
och det nya varumärket Bridge kan föra det goda med
sig att det nu finns en stark spelare som driver utvecklingen
framåt. Chartermarknaden i Skandinavien går lysande
men är mättad och kan knappast växa så mycket
mer. Tillväxten finns inom segmentet förädlade
och flexibla paketresor med reguljärflyg – tomstolar finns
det ju nu ännu mera gott om! De stora aktörerna kan
med all sin pondus pedagogiskt förklara för kunden att
det faktiskt går att resa ut även på en onsdag
och att det inte alls är så mycket dyrare. Kanske krafterna
till och med räcker till att få flygbolagen i Skandinavien
att ta bort IATA:s protektionistiska restriktioner. Varför
kravet på övernattning mellan lördag och söndag?
Varför inte kunna konstruera en resa Stockholm-Rom ut och
Venedig-Stockholm hem utan att betala affärsklasspriser?
sig stora delar av researrangörsmarknaden välkomnas
av de oberoende aktörer som ännu orkar stå på
egna ben. Flera arrangörer som Travel News talat med tror
till exempel att SLG:s satsning på Trivselresor och Globetrotter
och det nya varumärket Bridge kan föra det goda med
sig att det nu finns en stark spelare som driver utvecklingen
framåt. Chartermarknaden i Skandinavien går lysande
men är mättad och kan knappast växa så mycket
mer. Tillväxten finns inom segmentet förädlade
och flexibla paketresor med reguljärflyg – tomstolar finns
det ju nu ännu mera gott om! De stora aktörerna kan
med all sin pondus pedagogiskt förklara för kunden att
det faktiskt går att resa ut även på en onsdag
och att det inte alls är så mycket dyrare. Kanske krafterna
till och med räcker till att få flygbolagen i Skandinavien
att ta bort IATA:s protektionistiska restriktioner. Varför
kravet på övernattning mellan lördag och söndag?
Varför inte kunna konstruera en resa Stockholm-Rom ut och
Venedig-Stockholm hem utan att betala affärsklasspriser?
TN 7/99