Det är ordet realisation som verket vänt sig mot.
För att kunna använda det måste tre kriterier uppfyllas: produkterna ingår i ordinarie sortiment, försäljningen sker under begränsad tid och priset är väsentligt lägre än normalt.
– Vi anser att reklamen strider mot marknadsföringslagen. De använde sig av ordet realisation trots att samma priser gällde hela säsongen. Försäljningen skedde alltså inte under en begränsad tid, säger Tove Källberg, jurist på Konsumentverket.
Vings juridiska ombud håller med om att utttycket rea inte var helt rättvisande. Därför har det har därför bytts ut mot ”prissänkt”.
– Vi har ännu inte hunnit ta ställning till om vi kan godkänna ordet prissänkt, kommenterar Tove Källberg.
Travel News skrev tidigare i år om att Konsumentverket granskar MyTravels TV-reklam.
Den ansågs vilseledande eftersom det inte framgick tydligt av reklamfilmen att MyTravel är en koncern.
Enligt konsumentverket gav filmen ett intryck av att MyTravel-gruppens egna bolag var konkurrenter.
– Även om de la till ”part of MyTravel Group” under logotyperna för koncernens varumärken ansåg vi fortfarande inte att det framgick på ett tillräckligt tydligt sätt att MyTravel är en koncern. Men nu har företaget meddelat att de slutat visa filmen och därför kan ärendet avslutas, säger Tove Källberg.
Karin Starkman Ahlstedt