Wikner har arbetat 15 år på Ving/MyTravel. Under åren 1998 – 2001 var han marknads- och varumärkesdirektör för Ving Norden.
I samband med att varumärkesorganisationerna avskaffades och blev renodlade landsorganisationer trädde Wikner in i koncernledningen med det övergripande ansvaret för varumärkespositionering och marknadsstrategier och var starkt involverad i lanseringen av MyTravel förra vintern.
Många inom Ving har varit tveksamma till att hårdlanseringen av MyTravel leder till att Ving försvagas, vad är din kommentar?
– Jag tycker vi haft en öppen diskussion om detta inom gamla SLG/MyTravel. Vår styrka är många starka researrangörer, som Ving, och dem ska vi tydliggöra. Varumärket MyTravel i sin tur ska står för semestervaruhuset som exempelvis hjälper dig i alla delar av resan, exempelvis bokning genom vår sajt.
Han menar att branschförändringen mot internationella konglomerat, som MyTravel och TUI, med globala varumärkesstrategier innebär möjligheter – men även risker.
– Jag tror det är en ofrånkomlig utveckling. Om den är bra? Det får framtiden utvisa.
KATARINA ERIKSSON