Utan att vilja avslöja siffrorna säger han att det knappt ett år gamla företaget mer än fördubblar sin budgeterade vinstprognos.
– Det rör sig om flera miljoner, säger Jan Rencke.
Strategierna innebar att bolaget lyckades förhandla fram en generell prissänkning hos de 47 hotell som ingår i ”Stockholm à la carte”.
– Varje fredag, lördag och söndag står 8000 hotellrum tomma i Stockholm.
Mest gick Hotell Forresta ned i pris, 38 procent.
– Ett hotell som turisterna haft svårt att hitta till. Nu har vi i stort sett fyllt Forresta hela sommaren.
De tre andra strategierna var att omräkna kalkylerna så att barn medföljer gratis, att den egna katalogen gick ut i 300 000 exemplar och där lockande turistattraktioner i Stockholm presenteras, samt den storskalig satsningen via internet.
– Vår sajt och bokningsmotor finns på 13 språk. Vi hoppades på några internationella bokningar, men vi sålde så det knakade. 12 miljoner kronor bara på nätet, säger han.
Den ordinarie personalstyrkan på 11 personer utökades till 16 under sommaren.
– Vi bokade 78 516 bäddar under två månader. En ökning med 49 procent jämfört med DSAB ifjol. Vi har varit nedlusade av norrmän som tycker att hotell är ofattbart billiga i Sverige.
Samtidigt har Jan Rencke lyckats vinna striden med Kammarkollegiet om resegarantin.
– Eftersom vi alltid tar betalt av våra kunder i efterskott, tycker vi inte att vi ska behöva ställa någon resegaranti.
Efter en intensiv skriftväxling, där även regeringen varit inblandad, har Kammarkollegiet tvingats sänka resegarantinkravet från 5 miljoner kronor till 250 000.
ULF WALLIN