Annons:

Ving inleder butikskrig

Ticket och STG blir de första resebyråerna som får sälja Ving. Efter 35 år överges direktförsäljningsstrategin. Konkurrenten Fritidsresor kontrar med att öppna fler egna försäljningsbutiker.

– Trots att vi ökat vår egen tillgänglighet når vi fortfarande inte en miljon kunder som bokar resor via resebyråer. Teoretiskt kan vår marknadspotential öka med 250 000-300 000 nya resor per år, säger Johan Lundgren, vd för MyTravel i Sverige.
Vings 40 egna butiker (varav två görs om till MyTravelbutiker), telefon- och internetcallcenter täcker inte behoven. Researrangörens egna kundundersökningar visar att 40 procent kan tänka sig att resa med Ving, medan marknadsandelen i dag ligger på 25 procent, 500 000 resor.
Tidigare ansett som otänkbart
Redan när Lundgren tillträdde sin post för 1,5 år uttalade han sig om möjligheten att låta resebyråer distribuera Ving. Något som tidigare ansetts otänkbart inom koncernen. Men Eivor Andersson, vd för Ving, menar att diskussionerna inte varit så stora och att största våndan varit att researrangören delvis släpper kvalitetskontrollen i samband med försäljningen.
– Det krävs en gedigen utbildningsinsats för att resebyråsäljarna ska få kunskap om Vings produktutbud och ge samma service som våra egna säljare. Vi kommer att göra mätningar för att se eventuella skillnader i kvaliteten mellan de olika distributionskanalerna, inflikar Johan Lundgren.
Ticket har länge önskat att få in Ving i sitt sortiment och kan från september presentera ett komplett utbud av alla större svenska charterarrangörer. Enligt vd Dag Tveterås är det långsiktiga målet att nå 20 procent av Vings totala försäljning, i dagsläget 100 000 resor.
Blir det krig mellan Fritidsresor, som är er största samarbetspartner inom chartern, och Ving om prioriteringar och utrymme i Tickets butiker?
– Kanske, men det betyder bara att vi får bli en mer aktiv detaljist och jobba mer med dynamiken i butiken, säger Tveterås.
Fritidsresors Sverige-vd Johan Fägerblad tar beslutet med ro.
– Vi har förväntat detta. Självklart ökar konkurrensen, Ving räknar säkert med att ta 10-20 procent av Tickets totala charterförsäljning. Men vi suger upp det eventuella tappet genom att förbättra vår bokningsmotor på nätet och att snabba på en sedan tidigare planerad utvidgning av vårt eget butiksnät. I oktober öppnar vi i Växjö och innan utgången av 2003 ska vi ha 3-5 nya egna butiker, säger Johan Fägerblad.
Flera frågetecken återstår kring affären. Hur kommer Vings systerbolag Always att påverkas av den nya strategin? Hur stor provision får resebyråerna? Branschbedömare tror att Ving tvingas lämna minst 5 procent, enligt vissa 7-7,5 procent.
– Det är en affärsuppgörelse jag inte vill kommentera, säger Johan Lundgren.
KATARINA ERIKSSON/ULF WALLIN

Kommentarer är stängda.