Det lär finnas en och annan börs-vd som längtar bort från börsen. MyTravels Tim Byrne fick gå efter att börskursen fallit fritt efter två vinstvarningar. Men engelsmännen är inte ensamma. Konkurrenten TUI, som äger bland annat Fritidsresegruppen, har fått börskursen halverad på ett halvt år.
Men inte bara på börsen har chartermarknaden problem. En tuff vår och en katastrofal augustimånad, då flygplanen gick med tomma stolar trots kraftigt rabatterade
priser, har satt sina spår i ekonomin. En fin sommar brukar dessutom ha negativa efterverkningar på nästföljande sommars efterfrågan.
För arrangörerna är planeringen av nästa sommar ett riktigt ”chicken race”. Trots att bedömare pekat på en överkapacitet på 10-15 procent – lika mycket som man redan i somras tvingades skära – har ingen velat hålla i kniven. De fasta kostnaderna i hotell och flyg är stora och alla föredrar givetvis att de andra skapar balans i marknaden. Men enligt rykten har nu arrangörerna fått krypa till korset. Fritidsresor och MyTravel lär skära 5-10 procent, och Apollo tio.
Detta är inget nytt fenomen. Skillnaden mot tidigare stavas lågprisbolag som mer än gärna lockar över charterkunder på jakt efter låga priser. Jättarna har inte längre full kontroll över marknaden och prismekanismen. Det är andra sommarprogrammet i rad som minskar i volym.
Måhända blir domedags-
profetian från en avhoppad toppchef inom topptrion verklighet: om fem år har chartern tappat hälften av sina resenärer. Nu är det upp till bevis för chartern!
Karin Starkman Ahlstedt, redaktör