Annons:

Chartern dalar

Flera charterbolag gick med stora förluster förra året. Problemen för branschen har accelererat och nu talar branschföreträdare om det värsta året någonsin. Även övriga mindre arrangörer har drabbats hårt av lågkonjunkturen.

Det är en recession i hela branschen. Under 25 år har jag aldrig varit med om så tuffa tider. Alla faktorer, som valuta, ekonomisk nedgång, börsnedgång, pekar åt fel håll, beskriver Fons Brusselmans, vd för Apollo, situationen.
Sammanlagt omsatte researrangörerna 17,8 miljarder kronor 2001, vilket är en ökning med 4,6 procent. Men resultaten har dalat kraftigt, med 38 procent till en sammanlagd förlust på 179 miljoner kronor.
Det visar Travel News sammanställning över de 100 största researrangörerna i branschen. Arrangörerna, exklusive de tre dominerande charterblocken, gick dock med nästan 26 miljoner i vinst (se separat artikel).
Störst förlust år 2001 alla kategorier stod Apollo för, -265 miljoner kronor (-312). Anledningen är kostnader för samordning av den nordiska verksamheten samt överkapacitet på flyg. Det överflödiga Airbusflygplanet har kostat 10 miljoner i månaden.
– Det tar tid att vända så stora förluster, men vi är på rätt väg. Ägarna är villiga att skjuta till pengar. Inte hur länge som helst, men i alla fall tills vi fått ordning på situationen, säger Brusselmans.
Han menar att det stora problemet för charterbranschen är överkapacitet på marknaden, vilket ger ett lägre snittpris. Apollo har skurit 15 procent i vinterprogrammet jämfört med ursprungsplanen. Branschbedömare menar att överkapaciteten till nästa sommar fortfarande är upp mot 20 procent.
MyTravel:s svenska verksamhet (exklusive flygbolaget) gick totalt med drygt 8 miljoner i förlust och alla bolagen visade stora resultattapp 2001 (räkenskapsåret slutade sista september). Den nordiska verksamheten där även flygbolaget Premair ingår gjorde dock rekordresultat. Koncernchefen Sam Weihagen tror dock att 2002 kommer blir det tuffaste året någonsin för branschen.
Enligt Travel News källor går samtliga MyTravel-bolag i Sverige utom Globetrotter med förlust i år. För problembarnet Spies, som länge dragits med förluster, är det vinna eller försvinna som gäller.
– Om den nya lågprisstrategin blir tillräckligt spännande gör det Spies till ett lönsamt varumärke. Annars är det inte bra att behålla en verksamhet som inte går med vinst, säger Sam Weihagen.
Även Fritidsresor har känt av den svaga nordiska chartermarknaden.
I det svenska resultat som uppvisas i resebyrålistan ingår flygbolagsverksamheten med ungefär 100 miljoner, vilket innebär att researrangörsdelen gick med förlust.
– Förra året gick det mycket bra fram till och med augusti och researrangörsdelen gjorde ändå ett bättre resultat än det riktigt tuffa 2000, trots att hösten var riktigt eländig, säger Anders Holst, koncernchef för Fritidsresegruppen.
Olyckskorparna kraxar att chartern kommer att tappa resenärer till andra uppstickande lågprisalternativ.
– Chartern kommer fortsatt att ha en oerhört stor del av fritidsresandet. Men tillväxten kommer inte chartern till del. Från toppen på 2,2 miljoner resor förra året är en mer realistisk nivå på sikt 1,7 miljoner, tror Weihagen.
Han menar att charterarrangörerna är ivriga att förvärva reguljärflygsarrangörer för att få del av den växande kakan. Senaste förvärvet i den riktningen är Fritidsresegruppens förvärv av Tickets WorldWide.
Bland övriga arrangörer är det ömsom vin, ömsom vatten.
Arrangörer med stor andel USA-resor i programmet har drabbats hårt. Swansons omsättning minskade med hela 42 procent förra året. Resultatet försämrades med 9,7 miljoner kronor. Även Israelspecialisten Sabra Tours tappade mer än hälften av sin omsättning, men lyckades ändå öka resultatet något.
Islandsarrangörerna och de med Asienarrangemang har över lag gått bättre än snittet.
– Det har gått bra eftersom vi har nischat oss på Island. Människor upplever fortfarande ön som ett tryggt resmål, säger Bryndis Sverrisdottir, vd för Islandia.
Bland bussresearrangörerna har de stora marknadsdominanterna Scandorama och Ölvemarks båda ökat omsättningsmässigt, men drabbats resultatmässigt. De mindre bussresearrangörerna har dock över lag klarat sig bra.

Kommentarer är stängda.