Annons:

Drakarna tar över

De stora charterdrakarna har tagit kommandot på marknaden för paketresor med reguljärflyg i Sverige. Nu väntar en intensifierad kamp mellan MyTravel och Fritidsresor. För mindre fristående arrangörer, som samtidigt pressas av lågprisflyg och internetförsäljning, lyder varningsropet: Nischa er - eller dö!

När Fritidsresegruppen i oktober förvärvade Sveriges största reguljärflygsarrangör Worldwide från resebyråkedjan Ticket sågs det som ett smart strategiskt klipp. För 25 miljoner köpte sig charterjätten till marknadsledarplatsen på den svenska reguljärflygsarrangörsmarknaden och fick samtidigt tillgång till Tickets hela kundkrets.
För numera sparkade vd Anders Holst var köpet en stor lättnad. Ändå sedan Fritidsresegruppen köpte Norges största paketarrangör Prisma 1999 hade koncernen planerat att introducera Prisma i Sverige – utan att något hänt. Och ifjol kunde ”Fritte-folket” bara avundsjukt betrakta när MyTravel på allvar började marknadsföra sina uppköpta paketresearrangörer Globetrotter och Trivselresor mot resebyråerna tillsammans med sina chartervarumärken.
– Vi samordnar vår resebyråbearbetning och sluter gemensamma avtal. Och givetvis blir det ett bättre avtal om resebyrån säljer alla våra produkter, säger Christian Clemens, vd för Trivselresor, Always och Spies.
Nu öppnas samma möjlighet för Fritidsresor, vilket innebär att charterkoncernernas kamp om ”lojala” resebyråer ökar.
– För mindre resebyråer betyder det nog i förlängningen att de kommer att sälja antingen MyTravels produkter eller Fritidsresors produkter, inte bådas, tror Gun Wikström, vd för Airways Net, som säljer flygbiljetter och reguljärpaket till resebyråer.
Arrangörerna, som köpts av de europeiska resekoncernerna, drar nytta av ägarnas storskalighet: Förmånligare flyg- och hotellavtal och omfattande IT-utveckling.
För fristående arrangörer, utan samma finansiella muskler att bygga varumärken, utveckla bokningssystem och egenförsäljning via nätet, väntar frostiga tider.
– Det är mindre och medelstora specialistarrangörer, som erbjuder ett stort mervärde och kan ta betalt för detta, som kommer att överleva. Tyvärr finns det många som hittills har stoppat huvudet i sanden, säger Andreas Körösi, ordförande i Föreningen Flygresearrangörer.
Resekrisen i 11 septembers spår har tydligt visat sårbarheten för arrangörer med brett destinationsprogram. Worldwide, som gjorde storförlust i fjol, har fått stödja sig på Ticket, och Trivselresor, som gått knackigt, har backats upp av MyTravel.
För flera arrangörer med brett program men sämre återförsäljningsnät – som First Tours och Resekonsulterna Flyg – har det slutat med konkurs.
– Varken vi eller Resekonsulterna Flyg var resebyråernas förstahandsval. Samtidigt måste du bygga upp en egenförsäljning via internet, och inte bara förlita sig på återförsäljarledet. Det är bara resursstarka aktörer, som charterbolagen, som har distributionsapparat och kapital att driva denna typ av arrangör i dag, säger Mats Ekholm, före detta vd på First Tours och tidigare mångårig vd för Trivselresor.
En stor utslagning väntas bland arrangörer med Europaprogram, exempelvis weekendpaket till storstäder. En som redan fallit är Destination Europa.
Marginalerna är små och konkurrensen mördande, bland annat genom Sterlings och Ryanairs lågprislinjer. Dessa resor kan resenärer i allt högre utsträckning själva plocka ihop själva på nätet eller låta en vanlig resebyrå göra. Även SAS egenproducerade paket ( SAS Pleasure) är en ny konkurrent.
– Det krävs oerhörda volymer för att få lönsamhet. Jag minns vilken tid det tog att boka Europaweekends och hur lite pengar det blev över, säger Johan Rejhagen, produktionschef på Jambo Tours och tidigare vd för Resekonsulterna Flyg.
En ljusare framtid spår branschbedömare för nischade arrangörer med högförädlade produkter, som Äventyrsresor, Jambo Tours och Svensk-kinesiska resebyrån
– Arrangörer som erbjuder långväga och svårtillgängliga resmål med många komponenter har en framtid, liksom små aktörer som till exempel Favoritresor som erbjuder resor inom kultur, konst och musikområdet i Europa, säger Johan Rejhagen.
Och delvis är framtiden redan här.
Strukturomvandlingen inom resebranschen sätter sedan ett halvår tydliga spår hos samtliga reguljärflygsarrangörer, såväl mindre fristående som koncernägda.
Lågkostnadsflygbolagens prispress tvingar reguljärflygbolagen till ständiga lågprisutspel för privatresenärer. Vilket i sin tur betyder att arrangörernas egna avtalspriser med flygbolagen – som är lägre än resebyråernas för att kunna paketeras ihop med hotell – inte kan konkurrera med flygets erbjudande.
– Våra avtalspriser och tryckta prislistor blir helt meningslösa. Vi tvingas i stället använda flygens lågpriserbjudanden när vi gör våra paket, vilket pressar vår lönsamhet. Och jag rekommenderar numera våra medlemsföretag att inte ödsla pengar på tryckta prislistor, säger Andreas Körösi på Föreningen Flygresearrangörer.
fakta: PEKETRESOR MED REGULJÄRFLYG
Marknaden för paketresor med reguljärflyg, som erbjuder en större flexibilitet, väntas öka mer än chartern de närmaste åren. De senaste fem åren har de europeiska resekoncernerna varit på uppköpsjakt.
MyTravel har köpt t ex arrangörerna Bridge och Cresta. TUI har köpt in sig i Tysklands största Kinaarrangör GeBeCo och etablerat egna nischade arrangörer.
I Norden har följande förvärv skett:
– Kuoni: Dane Tours (2000)
– MyTravel: Globetrotter,Trivselresor (1999), danska Gate Eleven (2000).
– TUI/Fritidsresegruppen: Prisma Norge (1999) och Worldwide (2002).

Kommentarer är stängda.

Business Area Manager – Solresor
Sista ansökningsdag:
21 februari 2025
Sydamerikaexperten söker en passionerad resesäljare!
Sista ansökningsdag:
19 februari 2025