I samband med att Fritidsresor köpte flygresearrangören Worldwide av Ticket i höstas slöt bolagen även avtal om att Tickets kunder skulle nå Fritidsresors charter-utbud on line. Men ändå var det Resia som först kunde stoltsera med att sälja Fritids-
resors utbud via sin hemsida i slutet på mars.
Resia, som sedan tidigare även säljer Always resor on line, har nöjt sig med att välja den enklaste och mest okontroversiella vägen.
På Resias hemsida kan kunden klicka på en länk till Fritidsresors sajt, där hela bokningsprocessen inklusive avslutet sker. Resia erhåller provision, dock lägre än vid bokning i butik.
– Det viktigaste för oss har varit att komma i gång ordentligt med vår internetförsäljning. Arrangörerna är inte redo att gå ett steg till och då är det här en vettig medelväg som är okey för oss, säger Gitta Hertzman Perez, marknadschef på Resia.
Ticket ställer däremot högre krav i sina onlinesamarbeten, där målet i förlängningen är att samla flera charterarrangörer i en egen paketeringsmotor.
– För oss är det viktigt att det är vi som behåller relationen med våra kunder och att vi skapar ett mervärde för våra kunder på nätet, säger Jörgen Karlsson, marknadsdirektör på Ticket. Vi och Fritidsresor är överens om en lösning som ingen annan resebyrå har och vi kommer att lansera den i början av maj.
I förhandlingarna med Fritidsresor har exempelvis en knäckfråga varit att Ticket vill att avslutet ska ske på deras hemsida.
– Det är givetvis ett dilemma eftersom det finns risk för varumärkessammanblandning. Det kan också skapa oklarhet för kunden vem som arrangerar resan.
Det är ju oprövad mark och i diskussionerna med Ticket klurar vi på hur vi kan lösa det. Resia har valt en renare och tydligare lösning, där de överlåter kunden till oss och får ersättning för besväret, säger Stefan Lindberg, e-commerce manager på Fritidsresegruppen.
Tidigare har Fritidsresegruppen valt att inte låta sina återförsäljare få tillgång till direktbokningen på nätet. Ett policyskifte skedde i och med avtalet med Ticket – ett välkommet beslut för det svenska säljbolaget.
– Jag har pratat mig varm för detta önskemål. Internet är en av våra försäljningskanaler och det har känts tråkigt att utesluta våra största agenter från denna möjlighet, säger Cecilia Österlind, ansvarig för agentsäljningen på Fritidsresor.
Den nordiska ledningsgruppens principbeslut att låta resebyråer få tillgång till on-linebokningen är ett test, menar Stefan Lindberg, och kommer endast att bli aktuellt för ett fåtal större resebyråer.
– Generellt kostar det mer än det smakar att låta agenter boka våra resor via nätet. Det krävs utvecklingsarbete för att anpassa systemen, hålla koll på varifrån kunderna kommer, och vilken kommissionsnivå som gäller. Därför är det bara en poäng med att låta våra största återförsäljare med stora volymer få tillgång till möjligheten.
KATARINA ERIKSSON