För Kuoni anses affären vara strategisk viktig.
– Det är fler i dag än tidigare som vill paketera sina resor själva och skillnaden mellan charterarrangemang och andra arrangemang ökar. Detta är ett led i vår strategi att hänga med utvecklingen i marknaden i övrigt, säger Fons Brusselmans, koncernchef på Kuoni Scandinavia.
Kuoni har tidigare meddelat att de tänker introducera varumärket Kuoni i Skandinavien som ett up-market brand.
– Genom köpet av StopOver kan vi göra det raskare och på ett mer ekonomiskt sätt, säger Fons Brusselmans.
Det finns nu flera olika vägar att gå: Kuoni kan bli en av produktlinjerna som Stop-Over erbjuder till marknaden eller så kan StopOver byta namn till Kuoni. Tanken är dock att de 14 anställda i företaget kommer att få stanna kvar även efter förvärvet. StopOver omsatte förra året 126 miljoner kronor och gjorde ett positivt resultat efter några förlustår. Att Resia säljer sin arrangörsdel beror på strategin att satsa på kärnverksamheten.
När Fritidsresegruppen förvärvade Ticket låg prislappen på 25 miljoner.
– Ingen har speciellt mycket pengar att röra sig med i dag, men jag vill inte uppge hur mycket vi betalt, säger Fons Brusselmans.
Karin Starkman Ahlstedt