Rörelseförlusten för hela gruppen blev 282.7 miljoner pund
(-150.2), vilket motsvarar 3,6 miljarder svenska kronor. Enligt Sam Weihagen beror nedgången både på interna och externa problem.
– Att gå med förlust denna del av året är normalt. Men gruppens resultat är riktigt dåligt. Det beror bland annat på att den engelska verksamheten inte gjort något bra jobb och tappat oerhört mellan åren. Engelsmännen drog inte ned kapaciteten tillräckligt snabbt i vintras, säger Sam Weihagen, koncernchef för Norra Europa.
– Att de engelska tidningarna varje vecka skrivit om att MyTravel varit nära konkursens rand har inte heller hjälpt till, fortsätter han.
MyTravel i Storbritannien, som står för två tredjedelar av gruppens verksamhet, gick back med 242.9 miljoner pund
(- 111.0) eller 3 miljarder svenska kronor.
Koncernen tror inte att den stora förlusten går att hämta hem under resten av räkenskapsåret, utan förutspår ett minusresultat för gruppen som helhet. My Travel i Norra Europa tror däremot fortfarande på vinst för helåret.
– Vi hann anpassa volymerna bättre. Dessutom hade vi ett flygplan på backen i tre månader förra året, vilket kostar mycket, säger Sam Weihagen.
I Norra Europa ökade förlusten från 21.4 till 25.2 miljoner pund, 324.4 miljoner kronor. Enligt bolagets rapport har förlusten mildrats av minskade marknadsförings- och overheadkostnader i regionen.
Omsättningen för gruppen minskade med 5 procent till 1631 miljoner pund (21 036 miljoner kronor) .
Minst lika uppmärksammat som resultatet blev koncernens överenskommelse med bankerna som offentliggjordes samtidigt som rapporten. Långivarna har gått med på att förlänga koncernens lån till maj 2006. Engelsk media har ifrågasatt om villkoret för att avtalet ska gälla kommer att uppfyllas, nämligen att även de stora kreditinstitut i England och USA som har gett obligations-lån går med på att förlänga dessa.
Karin Starkman Ahlstedt