Annons:

Spies sjungerpå sista versen?

I vintras såldes bara 15 000 resor med Spies. Siktet var betydligt högre ställt och de resor som inte såldes omvandlades till sista-minuten-resor på systerföretagen Ving eller Always.

– I och med att Spies är en riktig lågprissatsning finns inget utrymme i kalkyleringen för kostnader för sista minutenresor, utan bara för broschyrresor. Det var ett relativt stort antal resor som gick till Ving och Always och vi är inte nöjda med utvecklingen, säger Sam Weihagen,
koncernchef för MyTravel i Norra Europa.
Antalet resor i Spies regi i vintras anses inte tillräckligt för att motivera en organisation och broschyrtillverkning för varumärket.
Redan i höstas sa Weihagen att 2003 blir ett ödesår för Spies, eftersom varumärket måste bevisa att den nya lågprisstrategin är tillräckligt spännande för att ge lönsamhet.
– Sommaren blir helt avgörande för Spies framtid. I mitten av sommaren kommer vi ta ett beslut om Spies kommer att fortsätta eller läggas ned, säger Sam Weihagen.
Under förutsättning att Spies blir kvar kommer MyTravel-koncernens volymer bara minska marginellt i vinter. Medan Vings volymer ökar, blir Always mindre. Men med tanke på Spies problem ter det sig som ett allt mer troligt scenario att Spies försvinner från marknaden.
Karin Starkman Ahlstedt

Kommentarer är stängda.