– Kundernas bokningar av resor har bara blivit senare och senare. Nu vill vi vända på det här. Vi erbjuder 52 av våra bästa hotell på utvalda orter till lägre priser än vi någonsin haft, säger Frode Hansen, marknads- och försäljningschef i Sverige och Norge.
Totalt rör det sig om cirka 30 procent av nästa sommars totala utbud på närmare 400 000 resor. För de kunder som bokar före den 31 oktober erbjuds rabatter mellan 30 och 50 procent på 20 000 av resorna.
– De som bokar tidigt ska känna av att de verkligen tjänar på det. Dels genom att de får välja de bästa hotellen, dels att de får ordentliga rabatter. Lågkostnadsbolagen inom resebranschen har satt dagordningen, där de som bokar först får billigast resor. Vi följer nu med den trenden och hoppas samtidigt kunna minska andelen olönsamma sista minuten-resor nästa sommar, säger Frode Hansen till Travel News.
Fritidsresor anser att chartern haft ett alltför överdrivet fokus på barnfamiljerna, eftersom dessa på årsbasis endast står för 25 procent av det totala antalet bokade charterresor.
– I katalogen vänder vi oss givetvis till barnfamiljer, men framförallt till medelålders par, i åldern 45 plus, säger Frode Hansen.
Enligt Fritidsresor har resetrenden nått botten och vänt.
– De senaste tre veckorna har bokningarna av vinterresor legat 100 procent högre än motsvarande veckor i fjol. Det är en klar trend, säger Frode Hansen.
Fritidsresegruppens informationsdirektör Lottie Knutson är nöjd med att Fritidsresor nu vågar ta ett nytt och okonventionellt grepp.
– Vi tror på en offensiv satsning, istället för att bara banta oss ur krisen och vara defensiva.
Fritidsresor, som under några år skurit bort mindre resebyråagenter ur försäljningsledet, gör nu en kovändning.
– Vi har skrivit nya avtal med 60 svenska resebyråer som vi tidigare lämnat. Resebyråerna står för ungefär 50 procent av vår sålda volym, det är en nivå som vi räknar med även i framtiden, säger Frode Hansen.