Det är den fjärde uppsägningsrundan på MyTravel sedan charterraset började 2001. Organisationen är nu så nedbantad att anställda med mer än 15 års anställningstid inom koncernen blivit uppsagda.
– Det är människor som vigt sitt arbetsliv åt företaget och som är otroligt kompetenta. Det känns väldigt tungt, även för oss som jobbar kvar, säger en medarbetare till Travel News.
Den svenska charterförsäljningen har sjunkit med drygt 20 procent de senaste två åren.
– Uppsägningarna är en anpassning till våra volymer under det kommande året och till det faktum att en ökande del av försäljningen sker via internet, säger Eivor Andersson, nybliven vd för MyTravel Sweden.
En del av uppsägningarna är en följd av en omorganisation inom det svenska försäljningsbolaget som ska renodla ledningsstrukturen. Tidigare har MyTravel haft flera marknads- och försäljningschefer med enheter under sig för sina varumärken och distributionskanaler. Det har varit en kvarleva från tiden före 2001 när Ving, Always och övriga arrangörer var separata bolag.
– Det blir färre chefer och en del anställda får nya roller och byter avdelning, berättar Eivor Andersson.
Joakim Eriksson har utsetts till ny marknadschef med övergripande ansvar för MyTravels samtliga varumärken. Han var tidigare marknadschef på Ving. Joh-nny Nielsen blir ny försäljningschef med ansvar för alla distributionskanaler. Han var tidigare ansvarig för MyTravels direktförsäljning via butiker, telefon och internet.
KATARINA ERIKSSON