I genomsnitt betalar arrangörerna sina fakturor två dagar efter förfallodatum, vilket ger ett så kallat paydex 78. Det är bättre än genomsnittet för samtliga svenska företag som har paydex 77, det vill säga betalar tre dagar efter förfallodatum.
Samma snitt gäller för rederier, resebyråer och flygbolag, medan hotellföretaget i genomsnitt har paydex 76. Företag som betalar sina fakturor på förfallodatum har paydex 80.
Lika ljust ser det inte ut för researrangörernas kreditvärdighet, rating, enligt D&B:s siffror som avser tredje kvartalet 2003. De har högst andel B och C, de sämsta ratingklasserna, av branschens olika segment och lägst andel av de tre högsta ratingklasserna, A, AA och AAA. Bäst snittrating av resenäringens aktörer har rederierna.
I Travel News Årsbok återfinns också listor som D& B sammanställt över reseföretagens sämsta och bästa paydex och rating. Ur de listorna kan bland annat utläsas att American Express/Nyman & Schultz, Scandic och Scandlines hör till dem med högst ratingklassning och som betalar sina fakturor tid.
Rating- och paydexstatistiken utgör endast en del av det digra statistikmaterial som kan hittas i Travel News Årsbok, som ges ut för första gången i år.
– Det är mångårig förhoppning som går i uppfyllelse. Vår erfarenhet visar att branschen är i stort behov av statistik, men att den sällan finns samlad på det sätt som den nu gör i vår årsbok, säger Ulf Wallin, chefredaktör på Travel News.
Årsboken omfattar drygt 60 fullmatade sidor statistik om inkommande och utgående turism, som hämtats in från bland andra Turistdelegationen och Luftfartsverket.
Den innehåller även Travel News årliga analyser och sammanställningar av branschens olika segment och dess företag. Den inom branschen alltid lika efterlängtade listan över de 100 största resebyråerna och researrangörer, inklusive de viktigaste ekonomiska nyckeltalen, finns naturligtvis med.
KATARINA ERIKSSON