Ryanair blev början till den brittiska turistboomen till Sverige. Mellan 1997 och 2002 ökade de brittiska besöken med 43 procent. Förra året blev minskningen 4 procent, men Turistrådets Londonkontor menar att det hänger samman med det minskande affärsresandet.
– På privatsidan växer intresset kraftigt, inte minst för vinterturismen. Ice Hotel har fått ett enormt genomslag och researrangören Neilsens charterresor till Åre skapar intresse för skid-och vinterturismen. Där kan vi konkurrera med våra högklassiga kringarrangemang, säger Karin Nilsdotter, t f chef.
Ice Hotels största besöksgrupp är britter. Det är en förklaring till att brittiska arrangörer letar nya resmål i Lappland.
Norvista sålde tidigare endast resor till Finland, men sedan tre år finns Sverige i både vinter- och sommarprogrammen och står för 20 procent av verksamheten.
Denna vinter inledde bolaget ett treårigt charterprojekt med flygningar London/ Gatwick – Arvidsjaur – Borlänge (där resenärer fortsätter till Sälen, Tomteland och Idre). Initiativet kom från de svenska orternas flygplatser. Det har stöttats av regionala myndigheter med cirka 2 miljoner kronor under det inledande året. Även om färre charterflighter än planerat landat i Sverige är Norvistas vd Jussi Lahtinen lyrisk över potentialen i Arvidsjaur/
Arjeplogområdet. Snö i överflöd, bilkörning på Hornavans is, snöskoter och fiske i all ära, men det som tros locka britter mest är möjligheten till Santa-tourism, jultomteresor.
– Naturen är fantastisk, det är hög kvalitet på hotellanläggningar och nära till flyg-platsen. Att leverantörerna i Rovaniemi börjat bli giriga och dyra spelar Sverige i händerna. Men för att det ska lyckas måste svenska aktivitetsföretag lära sig av sina finska kolleger och utvecklas servicemässigt. Brittiska gäster betalar mycket pengar för att åka hit och allt måste klaffa till 100 procent.
Vinterresorna är högkvalitativa
nischprodukter för välbeställda familjer och par. En weekendresa till Ice Hotel kostar
14 000 kronor per person. En veckolång aktivitetsresa till Arvidsjaur/Arjeplog går på 12 500 kronor.
Mer prisdrivna – men volymmässigt större – är Stockholmsresorna. Norvista hade 1200 Stockholmsgäster förra året. Hos MyTravel-ägda Cresta, Storbritanniens största citybreakarrangör, har Stockholm klättrat från plats 30 till 25 bland de mest populära weekenddestinationerna de senaste åren. Förklaringen heter bland annat svag krona och billiga flygpriser.
Cresta har medvetet fokuserat på vintersäsongen och det senaste året lyckats pressa respriset med 1500 kronor per person genom förmånliga avtal med sex Stockholmshotell, bland andra Diplomat och Birger Jarl.
– Ryanairs närvaro är betydelsefull.
30 procent av våra Stockholmsgäster köper bara landarrangemangen av oss och ordnar transporten själv, vilket är ett tecken på deras framgång, Men våra paketresenärer flyger med SAS eller British Airways. Ryanair samarbetar inte med arrangörer och uppfyller inte våra kvalitetskrav, säger Ian Ackland på Cresta.
Specialistarrangörernas intresse för Sverige sommartid ökar också. Discover the World – störst i världen på Islandsresor – ger i sommar ut en separat katalog enbart om Sverige med Fly and Drive-paket i Mellansverige, Göta Kanalresor, kulinariska matresor längs Västkusten och Visby i kombination med Stockholm.
Dalarna – med Dalhalla som dragplåster kombinerat med gemytliga hotellanläggningar vid Siljans strand – verkar ändå vara resmålet som verkligen triggar de brittiska arrangörerna, inte minst som incentive/konferensdestination.
Men här har de samtidigt tydligt märkt bristen på vana och kunskap om den internationella marknadens krav. Dit hör bristande kvalitet i mediamaterial som presentationsvideor och bilder .
– Bilder till press och arrangörer måste vara som målningar, skapa atmosfär och nyfikenhet. Det gör inte bilder på en kyrka en varm, solig sommardag. De svenska turismfotograferna är tekniskt skickliga, men betydligt mer trångsynta än exempelvis
isländska, säger Clive Stacey, vd på Discover the World.
Än viktigare är arrangörernas behov av allotments samt prislistor från hotell- och konferensanläggningarna, som sträcker sig minst ett år framåt i tiden. Detta eftersom arrangörerna producerar sina kataloger nästan ett år i förväg.
– Turistrådet borde utbilda sina inhemska leverantörer om utlandsmarknadernas krav. För utlandsmarknaden blir viktigare för Sverige nu när svenskarna börjar resa utomlands igen och då måste ni vara beredda, uppmanar Jussi Lahtinen på Norvista.
Gemensamt för arrangörerna är frustrationen över Turistrådets små resurser jämfört med andra nationella turistråd. Londonkontoret har på grund av sin ansträngda marknadsföringsbudget i stället valt att lägga ner mycket arbete på pressbearbetning. Anordnandet av pressresor har skapat mycket publicitet runt exempelvis Ice Hotel.
Pressvärdet uppgick till 57 miljoner 2002. Men arrangörerna efterlyser mer marknadsföringsstöd för kampanjer – i vilket det givetvis ligger ett starkt kommersiellt egenintresse, men också medvetenheten om konkurrensen om uppmärksamheten är mördande i världsmetropolen och att varumärkesmedvetenhet kostar pengar.
Jussi Lahtinen jämför med finska statens kraftfulla satsning på utlandsturismen till finska Lappland och köper inte turistminister Ulrika Messings resonemang om att Sverige trots mindre pengar till Turistrådet har fler utländska övernattningar än övriga nordiska länder.
– Plockar du bort Stockholmsturismen är bilden inte lika ljus. I december 2003 hade finska Lappland 65 000 – 70 000 utländska besökare. Det skapar massor av arbetstillfällen. Hur många hade svenska Lappland?
Svaret, som Travel News senare letar fram, är 11 800.
fakta FLER BRITTER TILL SVERIGE
Antalet brittiska övernattningar
(inkl camping)
1997 423 000
2000 553 000
2002 617 000
2003 591 000
Turistrådets Londonkontor har 5,4 anställda
och ett statligt anslag på SEK 9 miljoner.Samarbetspartners medfinansiering uppgår till SEK 11 miljoner.
fakta DE FLYGER BRITTERNA
Norvista International
Specialistarrangör med Finland som största resmål.
Totalt c:a 10 000 resenärer, varav 2 000 till Sverige 2003
Discover the World
Störst i Storbritannien på Island.
10 000 resenärer, varav 1 000 till Sverige 2003
Cresta
Storbritanniens största city-breakarrangör
400 000 resenärer per år.
Stockholm är den populäraste skandinaviska destinationen före Köpenhamn. Plats 25 i Destinationstoppen
Totalt säljer 110 researrangörer Sverige i Storbrittanien och Irland.