Annons:

Billig lyx på postorderutmanar charterjättarna

Postorderföretaget Ellos är en av charterbolaget Nazars bästa svenska försäljningskanaler för all inclusiveresor till Medelhavet.- Jag tror att vi är först med att sälja via postorder i Skandinavien. Vi har tidigare haft stor framgång med postorderkedjan Otto på den tyska marknaden, säger turkiska Nazars Skandinavienchef Kemal Yamanlar.

Nazar, som ägs av den gigantiska brittiska resekoncernen First Choice, mjukstartartade sin skandinaviska etablering med 23 500 resor i år. Fördelningen är 40 procent på den svenska, 40 på den danska och 20 på den norska marknaden.
– Vi ser i 3-5-årsperspektiv och tar ett steg i taget. Men vi känner oss säkra på den skandinaviska marknaden och räknar med minst en fördubbling nästa år. Då öppnar vi även i egyptiska Hurgadha och troligen Sharm El-Sheik. I framtiden vill vi utöka till våra hotell i Tunisien och Spanien för skandinavierna, säger produktions- och kontrakteringschefen Ugursal Ugur när Travel News träffar honom i turkiska Incekum.
I första hand vill nordiska Nazar inte jobba via resebyråledet.
– Det fördyrar kostnaderna. Vår internetförsäljning har i genomsnitt legat på 42 procent, 15 procent via Ellos och resterande via vårt callcenter, säger Kemal Yamanlar.
Varför Ellos?
– Beslut om resandet i familjen tas oftast av kvinnor, och likadant är det med postorder, säger han.
I början av juli hade Nazar sålt 65 procent av årets resor.
– Klart över förväntningarna. Vi har fångat en nischprodukt som inte funnits tidigare. På Pegasos Resort har vi ökat antal skandinaviska rum från 20 till 60 i veckan på grund av den stora efterfrågan. Men om hela branschen börjar med det här så riskerar vi att döda varandra, säger Kemal Yamanlar som har huvudkontoret i Malmö.
En stor orsak till försäljningsframgångarna är att Nazar lyckas hålla priserna nere. First Choice har alla allotments på den 4- och 5-stjärniga Pegasoshotellkedjan i Turkiet. Etableringen i Skandinavien har kostat mindre än en miljon kronor, reklamkostnaderna undantagna.
– Egna hotell och låga overheadkostnader, vi har bara fem anställda som sköter våra fem inleasade flyg, gör att vi har mycket låga risker och kan pressa priserna, säger Kema Yamanlar.
Han medger dock att kvalitén på arrangörens platsguider inte varit tillräckligt hög hittills.
– Vi har haft unga och oerfarna guider, men det kommer att bli mycket bättre.
Kemal Yamanlar räknar med att den skandinaviska satsningen når break even redan efter sommarsäsongen.
Apollo
Peter Bertilsson,
marknads- och försäljningschef:
”Vi ser med viss oro på
Nazars etablering i Norden”

– Vi har all inclusiveerbjudanden på ett 50-tal hotell och de är väl bokade. Störst är försäljningen i Spanien, Dominikanska Republiken, Mexiko och Thailand.
– Intresset för all inclusive, både bland familjer men även par, har ökat de tre senaste åren, men det är fortfarande i rätt blygsam skala, under 5 procent av vår totala försäljning. Vi var tidigt ute med konceptet och tror att marknaden kan växa ytterligare.
– Vi ser med viss oro på Nazars etablering i Norden, eftersom det finns en stark ägare med stora pengar bakom. Vi kommer absolut inte att negligera dem om de börjar ge sig in på ”våra” domäner.
Genomsnittspris för en vuxen person, en vecka under högsäsong med all inclusive i dubbelrum: Cirka 7000 kronor.
MyTravel
Patrik Marklund,
produktchef Norden:
”Efterfrågan ökar, men från en väldigt låg nivå”

– Efterfrågan är störst under vinterhalvåret. Kanarieöarna, Egypten, Turkiet, Marocko och Dominskanska republiken efterfrågas mest. Efterfrågan ökar, men från en väldigt låg nivå. All inclusive står för mindre än 5 procent av våra resor.
– Resenärer är främst de som vill ha kontroll på sina utgifter eller de som vill ha det väldigt bekvämt. All inclusivebegreppet är inte enhetligt, det finns ju från väldigt enkla hotell till enorm lyx i Karibien. Vi har lagt oss runt 4-stjärniga hotell för att det ska motsvara kundens förväntningar.
– All inclusive innebär alltid ett bra pris, eftersom det blir billigare för hotellen att göra mat till 300 personer än till 50.
– Vi håller koll på vad Nazar gör, men vi ser inte att de kan komma med så mycket annorlunda koncept än våra. De koncentrerar sig dessutom på Turkiet.
Genomsnittspris för en vuxen person, en vecka under högsäsong med all inclusive i dubbelrum: Cirka 7000 kronor.
Fritidsresegruppen
Lottie Knutson, informationsdirektör:
”Barnfamiljerna tycker det är praktiskt med all inclusive”

– Vi är störst av de svenska arrangörerna på all inclusive och erbjuder det på i princip alla våra Medelhavshotell. Personligen älskar jag det och tycker att hel- eller halvpension på hotell är det smartaste sättet att resa för en barnfamilj.
– Det har gjorts försök, utan att bli en riktig hit, med all inclusive på den svenska marknaden flera gånger. Svenskar vill i allmänhet testa olika restauranger på sina resor. Men nu börjar resenärerna, framförallt barnfamiljerna, tycka att det är praktiskt och vi tänker satsa mer på konceptet. Nyligen introducerade vi det på vårt kanske familjevänligaste hotell, Althea, på Cypern. Vi är också stolta över att vi inte tar någon avgift för barn mellan 0 och 12 år på all inclusivehotellen.
Genomsnittspris för en vuxen person, en vecka under högsäsong med all inclusive i lägenhet: Cirka 7200 kronor.
Select Travel
Leija Graf, vd och ägare:
”Våra kunder vill ha
stor personlig valfrihet”

– North Island, en privatö i Seychellerna med enbart elva villor, är vår nya satsning. Inklusive resa kostar det 20 000 kronor dygnet per par. Men det är en enorm skillnad mot charterarrangörernas all inclusive. Här är det bara äkta vara. Med den här dimensionen går en resa på två för ungefär en kvarts miljon kronor. Vi bokar bara på recquest och och ungefär ett 20-tal par per år från Norden. Det roligaste var när en norsk kund bokade alla 16 villor på privatön Turtle Island på Fiji.
– Vi försökte för några år sedan sälja Sandals all inclusive, kedjan är väldigt stor i Karibien och på Jamaica, men det fungerade inte så bra eftersom våra kunder oftast vill ha stor personlig valfrihet.
Genomsnittspris för en vuxen person, en vecka under högsäsong med all inclusive i villa: Cirka 70 000 kronor.

Kommentarer är stängda.