– När vi gjorde våra stora neddragningar för ett år sedan (85 tjänster) rörde det sig om utlands- och administrativ personal. Nu ser vi över hela vår försäljningsorganisation där 100 personer arbetar, säger Fritidsresegruppens informationsdirektör Lottie Knutson som därmed indikerar att personal både på försäljnings- och huvudkontoret kommer att sägas upp under hösten.
Fritidsresor säger att det handlar om att anpassa organisationen efter försäljningsläget. Samtidigt som koncernen dragit ned på antalet resor har internetförsäljningen på tre år stigit från 10 till över 20 procent.
– I år har våra säljare haft det för lugnt helt enkelt, säger Lottie Knutson.
Efter en trög vår och försommar blev det en massiv efterfrågan av charterresor i juli.
– Fram till dess sålde Bulgarien och Turkiet mycket bra, liksom Italien och delvis Portugal tack vare EM i fotboll. Försäljningen till Spanien, Cypern och Grekland gick sämre på grund av det höga prisläget där. Men i juli blev det helt hysteriskt och vi sålde allt.
Fritidsresegruppen kunde bara marginellt öka på med flera resor, men istället såldes sista minuten-resorna till betydligt högre pris än normalt.
– Paradoxalt har vår försäljning av vinterresor sålt ännu bättre under sommaren. I början av augusti hade vi redan sålt 30 procent fler vinterresor än förra året, som var en bra vinter för oss. Det är främst longhauls som Thailand, Mexiko och egyptiska Hurghada som säljer bäst, säger Lottie Knutson.
Det är fyra år sedan Fritidsresegruppen var så här optimistisk. Förra året gjorde koncernen en förlust på 250 miljoner kronor.
– Som det ser ut nu börjar vi tro på vinst för helåret 2004, säger Lottie Knutson.
ULF WALLIn