Annons:

Guldregn över sportarrangörer till EM och OS

Våren och sommaren har varit målkalas och guldregn för arrangörerna av sportresor. Fotbolls-EM i Portugal, OS i Aten, Hockey-VM och World Cup lockade många blågula supportrar.

– Det har gått utomordentligt bra, säger Johan Björk, vd på Sveriges största sportresearrangör Björk och Boström Sportresor.
Sportresor innebär spänning. Att kombinera sportevenemang med sin vanliga semester blir allt vanligare.
– Många familjer kombinerade OS med semester och passade på att åka ut till öarna, säger Vasso Joannidou, informatör på Grekiska turistbyrån.
Resor till OS var dock betydligt svårare att sälja än till EM.
– Intresset för OS var betydligt lägre. Det tror jag alla arrangörer upplevde. Aten hade sådana fantasipriser på hotellen, säger Tina Carlsson som driver Trip Trap Travel tillsammans med Garry Sundgren.
Endast 3,2 miljoner OS-biljetter av totalt 5,3 miljoner såldes. Av de sålda biljetterna utnyttjades endast 60 procent. Grekerna hade lagt ribban på tok för högt.
I Portugal gick däremot biljetterna som smör. 93,8 procent av totalt 1,2 miljoner EM-biljetter såldes. Det gav ett publiksnitt på 37 587 per match, och 47 114 på slutspelen. Finalen hade hela
62 865 besökare, enligt Uefa.
– Fotbolls- och hockeymänniskor lägger ner mer pengar. Idrottsfolket är mer för att boka själva, säger Tina Carlsson.
Sportresor är en lukrativ nisch, vilket delvis beror på att biljetter till evenemangen kan vara svåra att få tag på och hotellen måste bokas flera år i förväg. Det försvårar självbokningar.
Björk och Boström räknar med en omsättningsökning från 35 miljoner kronor till 60 miljoner under 2004. Nystartade Trip Trap Travels prognos är en omsättning på 5,5 miljoner under sitt första år. Omsättningen styrs mycket av vilka stora evenemang som går av stapeln under året.
För företag blir det också allt mer populärt att ta med sig kunder och personal på sportevenemang. Björk och Boström har inlett samarbete med American Express/Nyman&Schultz för att komma åt företagskunderna.
– Samarbetet fungerar bra. De är stora och behöver vår kunskap, och vi får bra stöd i ryggen, säger Johan Björk.
Eftersom sportevenemang, med tillhörande boende, måste bokas flera år i förväg är resegarantierna högt satta.
– Väldigt få lever upp till det, säger Johan Björk.
Ett sätt att slippa höga resegarantier är att inte själv stå för paketresorna, utan köpa via andra.
– Så länge man inte paketerar resor behöver man inte ha så hög resegarantier. Vi köper mycket via andra leverantörer, som Flex och Gullivers, säger Tina Carlsson på Trip Trap Travel.
Våren och sommaren har varit målkalas och guldregn för arrangörerna av sportresor. Fotbolls-EM i Portugal, OS i Aten, Hockey-VM och World Cup lockade många blågula supportrar.
– Det har gått utomordentligt bra, säger Johan Björk, vd på Sveriges största sportresearrangör Björk och Boström Sportresor.
Sportresor innebär spänning. Att kombinera sportevenemang med sin vanliga semester blir allt vanligare.
– Många familjer kombinerade OS med semester och passade på att åka ut till öarna, säger Vasso Joannidou, informatör på Grekiska turistbyrån.
Resor till OS var dock betydligt svårare att sälja än till EM.
– Intresset för OS var betydligt lägre. Det tror jag alla arrangörer upplevde. Aten hade sådana fantasipriser på hotellen, säger Tina Carlsson som driver Trip Trap Travel tillsammans med Garry Sundgren.
Endast 3,2 miljoner OS-biljetter av totalt 5,3 miljoner såldes. Av de sålda biljetterna utnyttjades endast 60 procent. Grekerna hade lagt ribban på tok för högt.
I Portugal gick däremot biljetterna som smör. 93,8 procent av totalt 1,2 miljoner EM-biljetter såldes. Det gav ett publiksnitt på 37 587 per match, och 47 114 på slutspelen. Finalen hade hela
62 865 besökare, enligt Uefa.
– Fotbolls- och hockeymänniskor lägger ner mer pengar. Idrottsfolket är mer för att boka själva, säger Tina Carlsson.
Sportresor är en lukrativ nisch, vilket delvis beror på att biljetter till evenemangen kan vara svåra att få tag på och hotellen måste bokas flera år i förväg. Det försvårar självbokningar.
Björk och Boström räknar med en omsättningsökning från 35 miljoner kronor till 60 miljoner under 2004. Nystartade Trip Trap Travels prognos är en omsättning på 5,5 miljoner under sitt första år. Omsättningen styrs mycket av vilka stora evenemang som går av stapeln under året.
För företag blir det också allt mer populärt att ta med sig kunder och personal på sportevenemang. Björk och Boström har inlett samarbete med American Express/Nyman&Schultz för att komma åt företagskunderna.
– Samarbetet fungerar bra. De är stora och behöver vår kunskap, och vi får bra stöd i ryggen, säger Johan Björk.
Eftersom sportevenemang, med tillhörande boende, måste bokas flera år i förväg är resegarantierna högt satta.
– Väldigt få lever upp till det, säger Johan Björk.
Ett sätt att slippa höga resegarantier är att inte själv stå för paketresorna, utan köpa via andra.
– Så länge man inte paketerar resor behöver man inte ha så hög resegarantier. Vi köper mycket via andra leverantörer, som Flex och Gullivers, säger Tina Carlsson på Trip Trap Travel.

Kommentarer är stängda.