Exempelvis planerar Ving sitt första Sunwinghotell i Side 2006, och First Choice-ägda Nazar etablerade sig i Skandinavien förra sommaren.
– Vi är inte rädda för den. Den turkiska prisnivån i alla led ger oss mer förmånliga produktionsförutsättningar än våra konkurrenter. Dessutom ger vi inte ut några broschyrer utan säljer enbart via nätet och telefon, säger Reidar Svedahl, som anlitats som svensk marknadschef. Den kraftiga ökningen av chartersvenskar förra sommaren, 54 procent till 202 000, är orsaken till Bentours expansion i Sverige. Sedan tidigare har Bentour verksamhet i Tyskland, Schweiz, Österrike, Polen
och Ryssland. Försäljningsmålet i år är 30 000
gäster, men redan 2006 är det målet fyrdubblat.
Hotellen i MNG-ägda hotellkedjan Wonders of the World är dock inget för dem som söker intimitet och småskalighet. Kedjans två mest spektakulära anläggningar utan för Antalya tar 2 000 gäster.
Det ena är externt en exakt kopia av sultanernas palats i Istanbul. Det andra som heter Kremlin Palace och riktar sig framför allt mot ryska gäster – är en kopia av byggnaderna runt Röda Torget i Moskva. Bentour satsar även på konferenser och sportresor och blir ny huvudsponsor för Umeå IK:s stjärntäta damlag.
KATARINA MYRBERG