Annons:

Med statistiken som vapen

Charterbolagens förkärlek för marknadsundersökningar som bevisar deras egen förträfflighet fortsätter.
Efter höstens kundnöjdhetskrig mellan Fritidsresor och MyTravel med opinionsinstituten som tillhyggen,
har Fritidsresor nu låtit Sifo fråga resebyråerna vilken charterarrangör de tycker är bäst och är
mest nöjd med. Svaret som Fritidsresor med
glädje delat med sig av är – just det
– Fritidsresor. Enligt undersökningen som 297 resebyråer svarat på sätter 90 procent helhetsbetyget bra på Fritidsresor. 83 procent svarar Ving, 75 procent Always och 53 procent
Apollo. Skillnaden mellan Ving och Fritidsresor är dock inte statistiskt säkerställd.
På de övriga fem frågorna hamnar Fritidsresor i topp med statistiskt säkerställd marginal.
– Vi är mycket nöjda med resultatet.Resebyråsäljarna är kanske de som kvalitativt bäst kan jämföra charterbolagen, säger Christian Clemens, vd för Fritidsresor Sverige.
Frågan om detta är en fortsättning på kundnöjdhetskriget i höstas glider Clemens skickligt undan.
– Vi vill vara nummer ett hos resebyråerna och då måste vi mäta vårt arbete. Vi har aldrig tidigare
gjort denna typ av undersökning. Höstens kundnöjdhetskrig bröt ut när Fritidsresor använde en Sifoundersökning i sin marknadsföring som visade att bolaget hade de mest nöjda kunderna. MyTravel rasade över utformningen och genom förandet. I november kontrade MyTravel i stället med en omfattande Temo-undersökning, som lyftes fram i stora annonser.
Den visade att svenskarna tycker att Ving är det bästa charterbolaget – och det ifrågasattes förstås av Fritids resor.
Nu väntar branschen bara på MyTravels motdrag: En Temoundersökning som visar att resebyråerna tycker att Ving eller Always är bäst.
KATARINA MYRBERG
Fotnot: Frågorna ställdes i december före
Tsunamikatastrofen och omfattar resebyråer
som säljer 3 eller 4 av charterarrangörerna i
undersökningen.

Kommentarer är stängda.