– Det vore naivt att tro att det finns samma stora efterfrågan som före tsunami-katastrofen. Men efterfrågan finns där trots allt och det tycker jag vi får vara nöjda med, säger Claes Pellvik, marknadschef på Ving.
MyTravel genomför hälften av sina -planerade vinterresor till Phuket, Fritidsresor och Apollo cirka en tredjedel. Att Phuket, som normalt är en mycket lönsam destination, inte blir det i år har stått klart för arrangörerna sedan katastrofen.
– Att återuppta resorna är vårt sätt att bidra till återuppbyggnadsarbetet. Det är också viktigt att stödja våra samarbets-partners, så de finns kvar när efterfrågan tar fart på allvar, säger Mats Dahlquist, marknadsdirektör på Kuoni/Apollo.
Thailands tacksamhet för den snabba svenska charteråterkomsten manifesterades när Juthamas Siriwan, chefen för Thailändska turistmyndigheten tat, valde att under sin rundresa i Europa i februari först besöka Stockholm. Vid ett kvällsevenemang överlämnade hon en gåva till landshövding Mats Holmberg.
Turismen i Phuket genererar en tredje-del av landets turismintäkter, knappt 10 miljarder kronor. tat hade vid Sverigebesöket inte erhållit extra resurser för att marknadsföra Phuketregionen.
– Men det kommer vi att behöva, -konstaterar Juthamas Siriwan.
Thailands arbete för att återuppbygga turismen i Phuket består av tre delar. pr–arbetet omfattar mediakampanjer för de sex drabbade provinserna inklusive press- och agentresor samt roadshows till 15 länder. Snabb ekonomisk hjälp krävs för turistentreprenörer att bygga upp sin verksamhet.
Exempelvis kommer en riskkapitalfond avsätta 400 miljoner kronor för återuppbyggnad av hotell i området, vilket omfattar Blue Village Pakarang (se notis intill). För turistanställda i Phuket genomförs också utbildningar för att höja kvaliten på turistprodukten i området.
– Vi behöver uppgradera Phuket som destination så det blir ett resmål i världsklass, säger Juthamas Siriwan.
KATARINA MYRBERG