– Reseföretag skaffar sig konkurrensfördelar genom att ställa för låga garantier och åsidosätter kundernas intresse och trygghet. Vi har varit i kontakt med närings-departementet men de verkar strunta i konsumentskyddet, säger han.
Kammarkollegiet medger bristerna.
– Riksdagen har lagstiftat om ett självdeklarationssystem. Utgångspunkten är att de som arrangerar paketresor skall inkomma med -sanningsenliga uppgifter. Men det finns hur många reseföretag som helst och alla anmäler sig inte till oss och vi hittar inte alla, säger -Kerstin Björkholm, chef för Rese-garantinämnden på Kammarkollegiet.
En av deras största kontrollfunktioner står branschen själv för. Så fort ett företag tycks ha stora volymer och låg garanti är konkurrenterna snabba att tipsa.
– Branschen är väldigt aktiv och det är vi väldigt tacksamma för, -säger Kerstin Björkholm.
Annars är det ont om kontrollverktyg.
– Vi gör en bedömning på deras marknadsföring. Vi tittar i deras kataloger och deras marknadsföring på internet. Då får vi en uppfattning om de har liten eller stor verksamhet.
Bolagen måste lämna in en uppföljning på hur många resenärer de haft under året, vilket Kammar-kollegiet jämför med de budgeterade siffrorna. Om de under året överskrider budgeten med 10 procent måste de rapportera in det.
– Det är många som lämnar in uppgifter. Men det finns också många som inte följer åläggandet. Märker vi det kan vi skönsmässigt sätta garantin. Det är en del som råkar ut för det men vi för ingen statistik över det, säger Kerstin Björkholm.
Att ha höga garantier är kostsamt för dem som följer lagen. Jambo Tours ställer 12 miljoner i -resegarantier. Men framför allt är det ett konsumentproblem. Även om arrangören ställer garantier är det svårt för kunden att veta om dessa står i paritet till företagets volymer.
– Ibland känns det som om det skulle krävas en stor konkurs som drabbar konsumenter för att myndig-heterna ska uppmärksamma problematiken, säger Kent Wallstedt.