Annons:

I väntan på uppsvinget

Turkiet och Egypten är golfdestinationer i medvind som tar mark från gamla trotjänare. Men trots att -golfandet ökat markant i Sverige har golfarran-görerna inte fått samma -upp-sving.

– EGYPTEN OCH TURKIET, med bra klimat och nya påkostade anläggningar, är starka utmanare till Spanien och Portugal som har varit absolut ledande golfdestina-tioner sedan 70-talet. Cypern är också intressant, säger Claes Pellvik, marknadschef på Ving.
Ving Golf, som ingår i MyTravel, är den arrangör som säljer flest golfpaket i Sverige med 15 000 resenärer per år till destinationer som Mallorca, Teneriffa och Gran Canaria. Hos Vinggolf styr inte golftrender utan vilka destinationer med sol och bad i botten som finns i programmet.
– Golfprodukten är ett bra sätt att -förlänga säsongen och fylla flygen med fullt betalande gäster. Det ger en bra marginal-effekt när alternativet är olönsamma sista minutengäster. Men själva golfpaketen -tjänar vi inte mycket på, säger Pellvik.
En tydlig trend är tematänkande kring golfresan, att kombinera golf med vin, -kultur eller speciella rundresor.
– Golfare är ett speciellt släkte som gärna vill ha något att komma hem och berätta för polarna om. Vi har exempelvis introducerat golfkryssningar i Medel-havet, där gästerna besöker golfbanor i olika -länder istället för att göra stadsrundturer, säger Pellvik.
Även Johan Hagenfelt, vd för Birdie Golf Tours, som satsar på mer exklusiva skräddarsydda golfresor, tror på annorlunda kombinationsresor.
– Bubblare just nu är Kina och Argentina, säger han.
Golf Plaisir, den största renodlade -golfresearrangören med 10 000 resenärer årligen, tror förutom på Turkiet och Egypten också på Sydafrika framför traditionella resmål som Portugal och Spanien.
– Det är lite annorlunda destinationer som gäller. Vi satsar på Grekland och -Italien, men håller oss borta från Syd-spanien där alla andra är. Det är fina banor, men dyrt och trångt, säger Mattias Wistrand, vd på Golf Plaisir, som liksom Ving satsar på charterliknande arrangemang med golfvärdar och paketpriser.
BOLAGET VÄLJER FÄRRE resmål istället för att sprida resandet till många orter.
– Vi är ofta dominerande på banorna genom att liera oss med mindre medlems-klubbar som knappast sett en turist tidigare. Det ger bra förhandlingsläge och många golftider.
På Golf World Travel har efterfrågan ökat markant sedan årsskiftet.
– Det handlar om medelhavsländerna samt Mauritius och Sydafrika, som tagit över efter Thailand som långresmål.
Andra golfspecialister på den svenska marknaden är Gotia Golf Travel Group, Golf Tours och Golf Store Travel.
– Vi är 5-6 stycken större seriösa. Men sedan finns det 60-70 stycken små källarföretag, som ibland inte ens har resegarantier, säger Johan Hagenfeldt på Birdie Golf Tours.
I SVERIGE FINNS DRYGT 600 000 golfare -enligt Svenska Golfförbundet. Sedan år 2000 är ökningen 18 procent. Men fler-talet stora golfresearrangörer rapporterar att volymökningarna senaste åren uteblivit.
– Det arrangerade golfresandet är under-utvecklat. Uppskattningsvis åker 100 000 svenska golfspelarna utomlands årligen. Vad gör de andra 500 000? Det här är bara början, säger Mattias Wistrand på Golf Plaisir, som dock ökat med 10 procent sista året.
Många golfare väljer att boka på egen hand via internet eller resebyrå och fixar golfen på plats.

– Ett exempel är Ryanairs Skottlands-linjer som gjort mycket för golfen inom Prestwick-området, säger Peter Sellin, marknadsansvarig för Golf Tours.
Största konkurrenten är snarare andra bokningsvägar än andra arrangörer. Egna flygbokningar, vanliga charterresor och bilresor till Nordtyskland och Danmark är några exempel.
– Vi måste tillsammans med de övriga övertyga resenärerna om fördelarna att boka via en researrangör. Det är bättre att göra fiskdammen större än att slåss i den, säger Mattias Wistrand.
Men Urban Jönsson, vd för Golf World Travel, menar att det inte går att stoppa -utvecklingen med egenbokningar. Dessa golfare erbjuds därför att köpa delar av -paket som hotell, hyrbil eller golf (dock endast i kombination med antingen hotell, hyrbil eller flyg).
– Vi måste anpassa oss. Men fortfarande har golfarrangörer möjligheter att leverera det klassiska mervärdet i och med att det är trassligt att boka golfen själv online.
Claes Pellvik på Ving tror att den uteblivna boomen har ett samband med att golfen blivit en folksport i Sverige och att alla inte har råd att åka.
– I Sverige är greenfeen prisvärd, men utomlands kan den kosta upp mot hundra euro.
Men Mattias Wistrand på Golf Plaisir menar de flesta ändå är beredda att betala ett par tusen mer för en golfresa istället för en charterresa.
– Vi måste bli bättre på att berätta vad man får för pengarna. Vårt snittpris för -paket med fullpension, boende, flyg och fri greenfee ligger på runt 8 000 kronor, säger Mattias Wistrand.
Ändå är golfresor inte någon -extremt lönsam business.
– Man gör inte detta för att tjäna de stora pengarna. Nettomarginalen är 5 -procent. Först när vi kom upp i större volymer och en omsättning på över 60 miljoner blev det något att tala om kvar.
Även Birdie Golf Tours vittnar om att små förtjänster.

– Det är mycket räknande för varje -individuella upplägg och sedan kan -kunden säger nej. Vi har knappt någon marginal på greenfee, men tjänar på flyg, hyrbil och hotell.
MÅLGRUPPEN FÖR GOLFRESOR är fortfarande oftast 55+. Utmaningen när nästa generation golfare tar vid om 5-10 år är högre krav på säljkanaler och online samt att skapa ett mer äventyrligt innehåll i golfresan. För att möta detta har Golf Plaisir startat dotterbolaget Out of Bounds.
– Här satsar vi på lite mer äventyrliga resor med mer flexibilitet till destinationer som Dominikanska, Dubai och Istanbul.

Kommentarer är stängda.