Annons:

Valutan styr svenska turister mot öst

Valutasvängningarna styr i allt högre grad svenskarnas val av resmål. Medan intresset för de traditionella turistmålen avtagit markant säljs allt fler biljetter till Europas östländer.

”Kronan har försvagats så mycket. Det blev en chock för svenskarna som varit vana att leva som kungar och det har gjort oss väldigt valutamedvetna, säger Lottie Knutsson, informationsdirektör på Fritidsresor, till SvD.
Vings marknadschef Claes Pellvik ser samma beteende och menar att det beror på att det blivit lättare att göra prisjämförelser inom EU sedan eurons inträde.
Medan allt färre reser till Grekland, Portugal och Spanien, står Turkiet, Bulgarien, Rumänien och Kroatien, där man kan få mycket för pengarna, högt i kurs.
”Den moderna resenären väljer hellre shopping framför traditionella sevärdheter,” säger Lottie Knutsson till SvD.
Städer som Riga och Tallinn har blivit svenskarnas nya shoppingparadis, vilket bidrar till färjornas priskrig om kunderna på Östersjön.
”Vi märker ett oerhört sug efter Tallinn och Baltikum. Maj månad är i princip fullbokad, säger Franz Hansson på Birka Cruises i Stockholm, till samma tidning.
Samma trend märks hos Silja Line och Viking Line, samt hos Stena Line, vars shoppingturer för dem som vill storhandla billigt i Polen är slutsålda nästan varje vecka enligt informationschef Joakim Kenndal.

Kommentarer är stängda.