Annons:

Ökande klagomål mot resebolagen

Allmänna reklamationsnämnden har i år fått in 40 procent fler klagomål mot resebolag än i fjol. Av de 4 500 ärendena i kategorin handlar 14 procent om misslyckade resor.

– Antalet anmälningar följer antalet resor och vi reser helt enkelt mer sedan förra sommaren, förklarar Stefan Larsson, jurist på Allmänna reklamationsnämnden, de ökande siffrorna för SvD.
Klagomålen rör främst charterresor där brister i boendet samt flygförseningar framhålls. Förvirrande information om reseersättningar från EU är en annan förklaring till fler klagomål inom resebranschen.
När det gäller ARN:s beslut om att kunden har rätt till ersättning, följdes det bara totalt av 72 procent av företagen i fjol och nämnden kan inte tvinga dem att betala ut ersättning.
– Men det anses som god sed och bland resebolagen är följsamheten hög. De som inte följer våra beslut svartlistas i Råd & Rön en gång i halvåret, säger Stefan Larsson till SvD.
Fritidsresors informationsdirektör Lottie Knutsson kommenterar statistiken så här till samma tidning:
– Tittar man på de ökade klagomålssiffrorna så får man inte glömma bort att det bara är mindre än en promille av de som reser som klagar.
Av de 8 447 klagomål som kom in till ARN i fjol totalt, fick kunden rätt i 43 procent av fallen.

Kommentarer är stängda.