Annons:

Apollos halvårsresultattyngs av tsunamieffekten

Kuoni/Apollo i Skandinavien ökade sin försäljning med nästan 16 procent till 1,8 miljarder kronor under första halvåret. Rörelseresultatet sjönk dock till -42 miljoner ( -32) på grund av effekterna av tsunamikatastrofen i Sydostasien.

Det visar siffror ur den schweiziska resekoncernen Kuonis halvårsrapport.
Största delen av den kraftiga skandinaviska försäljningsuppgången står den svenska verksamheten för, 11,7 procent jämfört med förra året. Norge expanderade med 41,4 procent och Danmark med 4,4 procent.
Samtidigt drabbades Sverigeverksamheten hårdast av tsunamikatastrofen och även flygbolaget Novair ådrog sig extraordinära kostnader motsvarande 24 miljoner kronor.
Kuoni i sin helhet drabbades mer ekonomiskt av tsunamin i Asien än andra europeiska turoperatörer. Resultatet före finansiella poster, skatter och goodwill sjönk från ett plus på 34 miljoner förra året till en förlust på 89 miljoner. Kuoni hävdar dock att den redan inledda återhämtningen i resandet till regionen fortsätter och pekar på att juliförsäljningen överträffat bolagets förväntingar, såväl försäljnings- och som vinstmässigt.

Kommentarer är stängda.