– I dag köps bara var tionde resa över disk i en Vingbutik och väljer i stället telefon, mail och internet. Kundernas ändrade köpmönster gör att vi ändrar försäljningsorganisationen, säger kommunikationsdirektör Joakim Eriksson.
Vid årsskiftetöppnar det nya callcentret. Det har sin bas på huvudkontoret i Stockholm med satelliter i Göteborg och Malmö. Butikerna som läggs ner finns i Umeå, Luleå, Gävle, Karlstad, Västerås, Norrköping, Linköping, Södertälje, Jönköping, Borås, Kungsbacka, Växjö och Lund.
– Valet av butiker som läggs ner har ingenting med hur säljarna i butiken presterat. Många av våra bästa säljare finns i dessa butiker, men de har den lägsta genomströmningen av butikerna.
Totalt berörs 60 tjänster i de 13 butikerna. Alla resesäljare erbjuds jobb på de nya callcentret, men Ving utgår ifrån att en del säljare inte kommer att vilja eller ha möjlighet att byta arbetplatsort.
– Det kommer därför att bli fler än tio personer som inte kan fortsätta jobba hos oss. Hur många det blir vet vi inte förrän alla medarbetare har fått ta ställning till de nya jobb de kan söka, säger Joakim Eriksson.
De Vingbutiker som behålls är 3 butiker i Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg, Uppsala och Örebro.