Annons:

SJ öppnar böckerna

”SJ:s årsberättelse för 1998
präglas av ny öppenhet” – så lyder rubriken till
en artikel om SJ:s senaste årsredovisning i företagets
interntidning, och det säger väl en hel del om hur siffrorna
presenterats tidigare om åren.

Men upp till ytan med allt, det tycks vara SJ-chefens berömvärda
devis.

-SJ ska tjäna pengar, och det redan
1999. Ett överskott på 205 mkr (efter finansnetto)
ska bryta de senaste årens förlustrad (också
1996 var ett förlustår om poster av engångskaraktär
exkluderas, främst försäljningen av Swebus).

– I koncernens treårsplan för
2000-2002 räknar Daniel Johannesson med en stegvis förbättring
och framme vid periodens slut ska SJ gå med 400 mkr i vinst
efter finansnetto.

– Verksamheten ska bantas de närmaste
två åren – en kur som förvisso pågått
i flera år i och med försäljningarna av fastigheter,
bussbolag och speditionsrörelse m.m. – för att därefter
börja växa och vid periodens slut år 2002 omsätta
15,9 miljarder kronor.

– Personalstyrkan i koncernen ska kunna reduceras
till drygt 12 000 anställda. Jämfört med 1998 innebär
det 3 650 färre anställda.

– Produktiviteten ska öka med 10 procent
per år.

– Om allt går enligt planen blir det
sektorn SJ Resor (f.d. Persontrafikdivisionen) som resultatmässigt
sett kommer att dra det tyngsta lasset. Redan i fjol gick SJ Resor
med vinst, 73 mkr (efter intern ränta). I år förväntas
verksamheten bidra med ett överskott på 328 mkr, för
att vid periodens slut år 2002 prestera ett resultat efter
finansnetto på 555 mkr. Divisionen omsatte 6,7 miljarder
kronor 1998.

– Godstrafiken, SJ Cargo Group, som till
sin storlek nästan är i paritet med persontrafiken,
har alltid varit sorgebarnet inom koncernen. Underskott 1998 med
157 mkr, men sedan är det budgeterat för gradvis ökade
vinster, 1999 ett överskott på 127 mkr och 2002 på
268 mkr. Under perioden investeras för sammanlagt 2,4 miljarder
kronor, betydligt mer än tidigare under 90-talet.

– SJ Färjetrafik med färjerederiet
Scandlines väntas få försämrad lönsamhet.
Orsaken är taxfreeförsäljningens upphörande
den 1 juli 1999 och Öresundsförbindelsen året
därpå. Öresundsbron antas ta 30 procent av Scandlines
trafik på linjen Helsingborg-Helsingör. För varje
10 procent av trafiken som övergår från H-H-linjen
till bron försämras rederiets årsresultat med
25 mkr.

– Ägaren, staten, ställer krav
på 7 procents avkastning på eget kapital, vilket SJ
räknar med kunna infrias under hela perioden. I 1997 års
bokslut skärpte SJ principerna för värdering av
tillgångar och gjorda åtaganden, t. ex. trafikavtal,
jämfört med tidigare år. Detta innebar att det
egna kapitalet närapå halverades till 2,8 miljarder
kronor.

– Den finansiella ställningen i koncernen
har kraftigt försämrats under 90-talet. Pengarna gick
främst till att täcka förluster, men också
till investeringar i X 2000-tåg och uppfräschning av
stationsbyggnader.

– En viktig orsak till att SJ nu kan förbättra
lönsamheten är att banavgifterna sänktes inför
1999, en inbesparing på cirka 700 mkr om året.

Kommentarer är stängda.