Annons:

Tåget håller ställningarna

Kampen mellan tåget och bussen om den
markburna resenären verkar ha slutat oavgjort när det
gäller antalet passagerare. Men lönsamhetsmässigt
går tåget vinnande ur striden. Enligt uppgifter från
SJ noterades en ökning av antalet passagerare med 7 procent
under juni och juli jämfört med motsvarande period i
fjol. Då sommarens prissättning var i stort sett densamma
som 1998 har resandet utvecklats positivt även i reda pengar
för SJ, som sedan länge brottats med dålig lönsamhet.
Enligt Björn Halldén, presschef på SJ, har de
största ökningarna noterats på Stockholmslinjerna
till Dalarna, Karlstad, Malmö och Sundsvall. Någon
färdig statistik för sommarens bussresande finns ännu
inte att tillgå men enligt uppgifter från Svenska
bussbranschens riksförbund ökade det långväga
bussresandet med 10 procent till 2,3 miljoner resenärer det
första halvåret i år jämfört med i
fjol. Ökningen beror till stor del på den uppsjö
av nya linjer som tillkommit i och med avregleringen som trädde
i kraft vid årsskiftet. Den största tillväxten
märks, enligt Bussbranschen riksförbund, dock på
de redan etablerade linjerna Göteborg-Malmö (Svenska
Buss) och Stockholm-Göteborg (Swebus Express). Stefan Carlén,
chef för Swebus Express, rapporterar om en något större
passagerarvolym kombinerat med sämre lönsamhet under
årets första sju månader jämfört med
i fjol.

– Med tre nya linjer ökar naturligtvis passagerarvolymen.
Samtidigt har den totala beläggningen gått ner något.
Tillsammans med en aggressiv prisstrategi är lönsamheten
därför sämre i år, säger han. Också
Svenska Buss redovisar en försämrad lönsamhet för
det första halvåret i år. Till skillnad från
branschens genomsnitt noterade Svenska Buss också en minskning
i passagerarvolymen under våren, en utveckling som enligt
Rolf Ericsson, ordförande i Svenska Buss, bröts när
sommartabellen började gälla. Juni och juli hamnade
således på ungefär samma nivå som i fjol.

– Avregleringen har inte fått den effekt vi hade hoppats.
SJ har anpassat sig till konkurrensen och justerat sina priser.
Vi kan inte sänka våra priser mer utan måste
se över vårt utbud för att få lönsamhet,
säger Rolf Ericsson. n

TN 7/99

Kommentarer är stängda.