Annons:

SJ och räkmackan

Presseminarium à la början av 2001. Omgiven av guldkantade porträtt av tidigare generaldirektörer i SJ:s talade styrelseordförande Daniel Johannesson i entusiastiska ordalag om SJ:s framtid. Om resultatet för år 2000 på drygt 100 miljoner. Om målet på 400 miljoner år 2004. Om SJ:s stora chanser när internationalisering sprider sig i Europa.

Nu kan första året som bolag summeras. De internationella strategierna är definitivt lagda på is. Totalförlusten i 50-miljonersklassen, där förseningskostnader på runt 100 miljoner kronor stjälpte SJ över förlustens brant.
Att dessa kostnader skenar är inte konstigt med tanke på att tågen konstant är försenade – i januari gick bara 60 procent av X-2000-tågen i tid! Ändå är det här en stor del av intäkterna ska tjänas – på affärsresenärerna.
Den nye styrelseordföranden Ulf Adelsohn pratar om service. Affärsresenärerna ska välja SJ ” för den goda servicen och för att kunna avnjuta en god middag ombord”. Det är en bra bit kvar dit.
Det krävs tuffa tag för att få SJ att gå som på räls. Även om den nye vd:n Jan Forsberg har ett mångårigt förflutet inom cateringverksamheten på SAS och Swissair är hans uppgift tuff – här lär han inte kunna glida fram på en räkmacka!
Karin Starkman Ahlstedt, redaktör

Kommentarer är stängda.