Annons:

Nye SJ-chefen skärper sparkraven

SJ:s nye vd Jan Forsberg drar åt tumskruvarna för att försöka få bukt med SJ AB:s dåliga ekonomi (drygt 100 miljoner back förra året och ett minus på 29 miljoner första kvartalet i år).
Det pågående åtgärdsprogrammet som ska ge förbättringar på 625 miljoner kronor har visat sig svårgenomförbart. Därför kräver Jan Forsberg förbättrad länsamhet och inför ett förstärkt resultatförbättringsprogram med 5-10 procent. Det innebär bland annat att upp emot 300 tjänster, både administrativa och operativa, inom bolaget måste tas bort.
– Vi hoppas dock lösa det med naturlig avgång, säger Jan Forsberg som hämtades från SAS den 1 april.
Han pekar på flera av de problem som Travel News tidigare beskrit (se TN 5 i år): Förlustbringade avtal för regionaltåg, gamla lok och vagnar samt otillräckliga ekonomiska styrsystem och uppföljningar.
Som en följd av detta tvingades för några månader sedan SJ:s ekonomichef Britt Wissing att avgå. Hon har nu ersatts av Per-Olov Dejfors, tidigare ABB.
– Allt går givetvis inte att skylla på den förra ekonomichefen. Beslutsvägarna i hela företaget har varit alldeles för oklara. Men styrelsen fick också otillräcklig information i viktiga frågor och det var svårt att utläsa hur bolaget verkligen gick., säger SJ:s nye styrelseordförande Ulf Adelsohn som nu kräver att varje nytt avtal tågavtal ska godkännas av styrelsen.
Den nye SJ-chefen Jan Forsberg poängterar att företaget måste bli mer kostnadsmedvetet. Som ett led i detta införs exempelvis hårdare krav för återbetalning av outnyttjade biljetter. Sedan i mars debiterar SJ 40 kronor för att mot faktura sända hem beställda biljetter.
SJ vill alltmera styra mot biljettköp via internet eller direktbokningsautomater.
– Vår egen sajt är den mest besökta i Sverige, säger försäljningschefen Björn Nilsson stolt.
Totalt införs 135 nya biljettautomater på 100 stationer runt om i landet.
Från och med i sommar införs även sista-minutenpriser för pensionärer och ungdomar. I snitt är rabatten 50 procent och gäller ett begränsat antal platser per tåg.
SJ har valt ut X2000-sträckan Stockholm-Göteborg som första prioriteringsområde när det gäller att få tågen att gå i tid. Sträckan blir även ett prov på hur städning och ombordservice kan förbättras.
– På sikt hoppas vi att ta över ombordservice och restaurangverksamhet med egen personal. Det kan innebära nyanställningar på upp emot 300 personer, säger Jan Forsberg.
ULF WALLIN

Kommentarer är stängda.