Norrlandskompaniet, som skött trafiken sedan 2000, anklagar Connex för orealistisk prisdumpning.
Tågkompaniet kräver att få göra upp med Rikstrafiken i domstol eftersom bolaget anser att Rikstrafikens utvärdering varit oprofessionell. Tågkompaniet har överklagat till länsrätten i Västernorrland, som stoppat upphandlingen i avvaktan på juristernas bedömning. Parallellt har Tågkompaniet anmält ärendet till Konkurrensverket och kommer att överklaga till kammarrätten om länsrätten ger Rikstrafiken rätt.
En proteststorm från både turistnäringen i Norrbotten samt trafikforskare utbröt sedan det stod klart att Connex vinnande bud att driva nattrafik juni 2003-juni 2008 ligger drygt 45 miljoner kronor lägre per år. Totalt kräver Connex 310 miljoner i statlig ersättning, jämfört med Tågkompaniets 537 miljoner.
– Så länge vi inte får se hela anbudet från Connex är vi beredda att fortsätta strida, säger Tågkompaniets vd Jan Johansson som kallar Connex bud som ”oseriöst”.
Trafikforskarna Gunnar Alexandersson och Staffan Hulténs bedömning är att Connex antingen räknar med en 12-procentig ökning av resandet eller att bolaget tvingas reducera kostnaderna med 45 miljoner per år. ”Kostnader för biljettförsäljning, servering, städning och övrigt. Hur troligt är det att Connex kan spara 45 miljoner av dessa kostnader?” frågar forskarna på DN debatt och föreslår att Connex redovisar sitt bud så att alla tvivel undanröjs.
”Raden av störningar i den svenska järnvägstrafiken till följd av ogenomtänkta anbud, domstolsärenden och hårt pressade mindre företag skadar tilltron till järnvägen som transportmedel. Tidigare exempel på låga anbud har spruckit och lett till kännbara indirekta kostnader för samhället med konkurser och förseningar”.
Rikstrafiken hävdar att Connex anbud inte är oskäligt lågt och kräver i ett brev till länsrätten att upphandlingen ska få fortsätta. Men Rikstrafiken får även skarp kritik från Riksrevisionsverket. RRV finner bland annat att Rikstrafiken brister i rutiner, saknar dokumentation av handläggningen och använder sig av oförutsägbara utvärderingsmodeller.
ULF WALLIN
fakta: TÅGOPERATÖRERNA
Connex är ett multinationellt franskt företag med omkring 40 000 anställda som omsätter 7,6 miljarder kronor. I Sverige ansvarar företaget bland annat för tunnelbanan och fyra lokala spårsystem i Stockholms län. Connex äger även Linjebuss AB.
Tågkompaniet har 180 anställda och sköter sedan år 2000 nattågstrafiken till övre Norrland. Företaget bedriver även regionaltrafik i hela Norrlandsområdet. Förra året omsatte företaget 365 miljoner kronor.