– Det nuvarande monopolet måste förändras. Det är en anomali med ett monopol som baseras på de lönsamma linjerna.
SJ drar åt svångremmen efter miljardförlusten förra året. Första kvartalets blygsamma vinst på 5 miljoner är inte tillräcklig. Kravet från staten är en avkastning på eget kapital på 13 procent efter beslut om statligt kapitaltillskott på 1,8 miljarder. Sparplanen innehåller kraftiga personalminskningar inom alla personalgrupper.
Reaktionerna från fackliga organisationer är starka och SEKO:s ordförande Janne Rudén anser att det är ett förödande beslut som försämrar både servicen och kvaliteten.
– Vi hade inte väntat oss ett sådant här förslag. Nu får personalen ta hela smällen för att SJ haft dåliga företagsledningar, säger han till SvD.
Samtidigt är 15 procents minskning av produktionskostnaden liten i jämförelse med till exempel SAS, som har som mål att minska kostnaderna med drygt 30 procent. Flygbolaget har, i jämförelse med SJ, en god finansiell ställning och uthållighet, trots att bolaget förlorar 21,1 miljoner per dygn.
I november är den pågående järnvägsutredningens analys av konkurrenssituationen klar.
– Till dess borde nog SJ analysera vad konsekvenserna blir om trafikeringsrätten på de lönsamma linjerna försvinner, säger huvudsekreteraren Lars Hellsvik i SvD.
Karin Starkman Ahlstedt