Annons:

Ryanair-dom inget problem för svenska flygplatser

Ryanair erhöll olagligt statsstöd i samband med etableringen på belgiska Charleroi och tvingas återbetala 25-35 miljoner.

Men enligt Luftfartsverket kommer beslutet inte att försvåra möjligheten för svenska statliga flygplatser att locka till sig lågprisflyg. I EU-beslutet klargörs att offentliga flygplatser får ge subventioner i max 5 år motsvarande 50 procent av nyetableringskostnaden av nya linjer under villkor att stödet är tillgängligt för alla.
Det ger generösa möjligheter som våra flygplatser hittills inte utnyttjat, säger Dan Lundvall, försäljnings- och marknadsdirektör på LFV.
Harald Rosén, generalsekreterare på Svenskt Flyg, betonar att EU-beslutet mot Ryanair på intet sätt är spiken i kistan för lågprisflyg.
Men det blir svårare för offentliga flygplatser att konkurrera med privata, eftersom de inte längre tillåts att sluta långa avtal, som Ryanairs 10-åriga med Skavsta.
För svenska kommunala flygplatser finns fortfarande möjligheten att ge fördelaktiga subventioner som inte måste erbjudas alla flygbolag. Enligt det svenska luftfartsregelverket är det enbart statligt ägda flygplatser som måste redovisa en offentlig pris- och rabattpolicy, medan de kommunala flygplatserna, exempelvis Västerås, tillåts sluta enskilda avtalspriser. Det är enligt Lundvall anledningen till att SAS inte kan kräva Ryanairs avgiftsrabatter i Västerås.
Däremot har ingen flygplats, privat eller offentlig, rätt att ge så stora bidrag att dess förlust ökar.
fakta RYANAIR BESLUTET

– Charlerois stöd uppgick till 137 miljoner. De är de kraftigt subventionerade flygplatsavgifterna som är olagliga.
– Nya flyglinjer får enligt EU stödjas max 5 år med högst 50 procent av startkostnaden under villkor att subventionerna är tillgängliga för alla bolag.
– Ryanair har överklagat.

Kommentarer är stängda.