– Det skapar varken goda relationer eller stimulerar till merförsäljning av tågbiljetter, säger Christer Forsberg, vd för Affärsresebyrån i Umeå.
Sedan 1 april är provisionen till resebyråerna slopad. In i det sista förhandlade Svenska Resebyårföreningen med SJ-ledningen om ett nytt avtal.
Jan Forsberg, vd för SJ, anser att införandet gått smärtfritt.
– SAS nettopris har banat väg för oss. De resebyråer som anpassar sig till dagens verklighet tjänar på systemet och de stora resebyråerna har varit positiva, säger Jan Forsberg.
Affärsresebyrån i Umeå anser tvärtemot att flera av SJ:s beslut är ogenomtänkta.
– Vi får köpa SJ-biljetter till nettopris och sedan lägga på vår egen transaktionsavgift. Men genom att SJ själva behållit det gamla priset, som motsvarar den tidigare 8-procentiga provisionen, på sin egen biljettförsäljning har de satt ett tak för vad vi kan ta ut, säger Christer Forsberg.
Han kritiserar även beslutet att resebyråkunder tvingas betala 30 kronor för att printa ut biljetter på tågstationer samt SJ:s låga marknads- och utbildningsstöd.
– Det är till och med sämre än SAS, säger Christer Forsberg.
ULF WALLIN