”Vi är mycket nöjda med utvecklingen under förra året. Efter flera tuffa år där det minskade flygresandet slagit mot oss vände trenden,” säger vd:n Per Thorstenson till DI.
A-train, som driver Arlandabanan, fick trots detta ett minus på 68 miljoner i fjol, men Thorstenson skyller de ökade förlusterna på extraordinära engångskostnader och att ägaren valde att ta ut avkastning genom kraftigt ökade räntor på sina lån till Arlanda Express. NCC, Vattenfall och övriga ägare sålde i början av förra året hela sitt ägande för 400 miljoner kronor till australiensiska investmentbanken Macquarie.
Under januari och februari i år ökade antalet passagerare på Arlandabanan med 9 procent.
”Volymerna ökar så kraftigt att vi kommer att öka antalet dagliga avgångar efter sommaren. Dessutom kommer vi att studera hur vi kan öka vår kapacitet,” säger Per Thorstenson, som inte utesluter att det kan bli tal om att köpa ett nytt tåg för omkring 200 miljoner kronor, uppger DI.