I fjol gjorde SJ en vinst på 190 miljoner kronor. I år har man redan gjort en vinst på 397 kronor.
– Vi har höjt intäkterna och mer än tredubblat resultatet för sommarperioden jämfört med föregående år, säger SJ:s vd Jan Forsberg. Det har vi lyckats med genom att på ett bättre sätt anpassa trafiken till säsongen och efterfrågan. Vi har erbjudit semesterfirare fler billiga alternativ med InterCity-tåg istället för X2000-trafik samt tagit bort vissa avgångar med låg beläggning.
Antalet passagerare har ökat med sju procent under det tredje kvartalet jämfört med samma period i fjol. Resandet har framför allt ökat på de halvlånga sträckorna, såsom Malmö-Göteborg och Malmö-Växjö/Kalmar. Men passagerarantalet har trots konkurrensen från lågprisflyget också stigit på de långa sträckorna såsom Stockholm-Göteborg.
SJ:s kampanj mot lågprisflyget kommer att fortsätta även under hösten.
– SJ behåller sina marknadsandelar på de sträckor där man framförallt konkurrerar med lågprisflyget, säger Forsberg.