Vid årsskiftet kommer cirka 25 stationer i Sverige att ha self service-kiosker.
– Det är ett revolutionerande koncept. Vad vi vet blir vi först i världen med en automat som hanterar hela processen från bokning till nyckel i hand, säger Michel Valousek, travel industry manager på Hertz i Sverige.
Pilotstation i testfasen har varit stationen T4 intill Arlanda Terminal 4, som enbart hyr ut miljöbilar.
Självbetjäningskiosken sköter hela processen, från boknings tillfället, genom personkontrollen och slutligen har kunden sin bilnyckel i handen.
Under våren har kioskerna testats på Hertz mest frekventa resenärer som hyr bil i Malmö, Göteborg och Stockholm.
– Nu kan våra kunder oberoende av stationens normala öppettider hämta och returnera sina hyrbilar. Det förenklar vardagen, inte minst för våra affärsresenärer. Självklart finns backup om det uppstår problem, säger Valousek.
– Det är ett revolutionerande koncept. Vad vi vet blir vi först i världen med en automat som hanterar hela processen från bokning till nyckel i hand, säger Michel Valousek, travel industry manager på Hertz i Sverige.
Pilotstation i testfasen har varit stationen T4 intill Arlanda Terminal 4, som enbart hyr ut miljöbilar.
Självbetjäningskiosken sköter hela processen, från boknings tillfället, genom personkontrollen och slutligen har kunden sin bilnyckel i handen.
Under våren har kioskerna testats på Hertz mest frekventa resenärer som hyr bil i Malmö, Göteborg och Stockholm.
– Nu kan våra kunder oberoende av stationens normala öppettider hämta och returnera sina hyrbilar. Det förenklar vardagen, inte minst för våra affärsresenärer. Självklart finns backup om det uppstår problem, säger Valousek.
KATARINA MYRBERG