Åre har i flera år arbetat för att locka till sig stora möten genom projektet Visit Åre Congress. Sedan i höstas har insatserna intensifierats, och nu läggs grunden för en egen så kallad convention bureau.
– Medan hotell och anläggningar arbetar med att fylla sina lokaler på kort sikt, ska vi som en oberoende, medlemsägd organisation arbeta med införsäljning av evenemang som kanske ligger flera år fram i tiden. På det sättet blir Åre Convention Bureau destinationens sälj- och marknadsbolag med uppgift att långsiktigt bearbeta kongressmarknaden, säger Malin Steffensen, projektledare på destinationsbolaget Åreföretagarna.
Förhoppningen är att kongressmarknaden kan vara värd hundra miljoner kronor för Åre.
– Stora möten under barkmarksperioden kommer ha stor betydelse för lönsamheten för destinationens företag och utvecklar Åre i enlighet med vår vision. Etableringen av en convention bureau är en viktig del av den strategiska satsningen att utveckla åretrunt-destinationen Åre som drivs genom destinationsbolaget Åreföretagarna i Åre, säger Lars-Börje ”Bulan” Eriksson, vd för Åreföretagarna.
– Medan hotell och anläggningar arbetar med att fylla sina lokaler på kort sikt, ska vi som en oberoende, medlemsägd organisation arbeta med införsäljning av evenemang som kanske ligger flera år fram i tiden. På det sättet blir Åre Convention Bureau destinationens sälj- och marknadsbolag med uppgift att långsiktigt bearbeta kongressmarknaden, säger Malin Steffensen, projektledare på destinationsbolaget Åreföretagarna.
Förhoppningen är att kongressmarknaden kan vara värd hundra miljoner kronor för Åre.
– Stora möten under barkmarksperioden kommer ha stor betydelse för lönsamheten för destinationens företag och utvecklar Åre i enlighet med vår vision. Etableringen av en convention bureau är en viktig del av den strategiska satsningen att utveckla åretrunt-destinationen Åre som drivs genom destinationsbolaget Åreföretagarna i Åre, säger Lars-Börje ”Bulan” Eriksson, vd för Åreföretagarna.