Bakom investeringen står A-Train AB, som driver snabbtåget mellan Stockholm Central och Arlanda. Finansieringen sker i samarbete med nio banker och löper över sex år – med möjlighet till ytterligare två. Det framgår av ett pressmeddelande.
– Det här ger oss muskler att fortsätta utveckla både upplevelsen för resenärerna och vår tekniska infrastruktur, säger Magnus Zetterberg, vd för A-Train AB i en skriftlig kommentar.
Redan i vår startar beställningen av nya, längre tåg som ska erbjuda fler sittplatser och högre komfort. Samtidigt byggs depån i Blackvreten ut för att kunna hantera det nya fordonssortimentet effektivt.
Alla 29 rulltrappor vid Arlandas tre stationer ska också bytas ut i ett omfattande renoveringsprojekt som löper över sex år. Målet är att framtidssäkra driften i minst 25 år till.
A-Train betonar att satsningen handlar lika mycket om service som om teknik.
– Vi vill fortsätta vara det självklara valet för flygresenärer – snabbt, smidigt och pålitligt, säger Zetterberg.