Resultatet landade på 20 miljoner kronor för Stockholmsmässan 2010. Omsättningen på 736 miljoner kronor är företagets högsta någonsin. Stockholmsmässans verksamhet genererade dessutom 4,1 miljarder till huvudstadens näringsliv, vilket även det är den högsta siffran i företagets historia.
– Det går bra nu! 2010 blev ett fantastiskt kongressår för Stockholmsmässan, med bland annat två av världens största medicinska kongresser under en och samma månad. Det är ett tydligt bevis på vår höga och jämna kvalitet att dessa kräsna kunder väljer att komma tillbaka till oss gång efter gång. Det visar också hur viktigt det är med en nära samverkan inom besöksnäringen. Att vi som anläggning levererar på topp är självklart en förutsättning, men det krävs också att det finns ett bra utbud av hotell, restauranger och transporter i staden. Vi har haft bra diskussioner med många aktörer redan tidigare, men de har intensifierats under året och jag ser fram emot ett ännu närmare samarbete framöver, säger Stockholmsmässans vd Patric Sjöberg.
– Det går bra nu! 2010 blev ett fantastiskt kongressår för Stockholmsmässan, med bland annat två av världens största medicinska kongresser under en och samma månad. Det är ett tydligt bevis på vår höga och jämna kvalitet att dessa kräsna kunder väljer att komma tillbaka till oss gång efter gång. Det visar också hur viktigt det är med en nära samverkan inom besöksnäringen. Att vi som anläggning levererar på topp är självklart en förutsättning, men det krävs också att det finns ett bra utbud av hotell, restauranger och transporter i staden. Vi har haft bra diskussioner med många aktörer redan tidigare, men de har intensifierats under året och jag ser fram emot ett ännu närmare samarbete framöver, säger Stockholmsmässans vd Patric Sjöberg.
Även för mässverksamheten blev 2010 ett bra år, och under hösten märktes det tydligt att konjunkturen vänt uppåt igen. Totalt hölls drygt 70 mässor under året, varav ungefär hälften egna arrangemang och hälften mässor där en extern arrangör hyrde in sig i Stockholmsmässans lokaler.
– En tydlig trend är att det internationella inslaget blir allt större. Ta till exempel Stockholm Furniture Fair, som har befäst sin position som den mest attraktiva möbelmässan i hela norra Europa. Under det senaste decenniet har omsättningen vuxit med ungefär hälften, samtidigt som andelen internationella utställare har gått från knappt 30 till över 40 procent. En annan trend är att mässorna växer ut ur anläggningen och in i staden med temaveckor och olika typer av kringarrangemang, som till exempel Stockholm Design Week och Gastronomic Week.
– En tydlig trend är att det internationella inslaget blir allt större. Ta till exempel Stockholm Furniture Fair, som har befäst sin position som den mest attraktiva möbelmässan i hela norra Europa. Under det senaste decenniet har omsättningen vuxit med ungefär hälften, samtidigt som andelen internationella utställare har gått från knappt 30 till över 40 procent. En annan trend är att mässorna växer ut ur anläggningen och in i staden med temaveckor och olika typer av kringarrangemang, som till exempel Stockholm Design Week och Gastronomic Week.