Annons:

Premium Kristoffer Pettersson, manager på We Do Travel.

”Drivkraften är fortfarande att leverera härliga upplevelser”

Efter flera år som anställd bestämde sig Kristoffer Pettersson i Malmö att starta eget. Tajmingen var urusel, ett halvår efter starten kom pandemin. "Med idogt arbete och kostnadseffektivitet har vi lyckats komma igenom den tiden helskinnade," säger Kristoffer Pettersson.

”I den här branschen är det svårt att vara helt unik. Det vi försöker vara bäst på är att ta hand om våra kunder, nya som gamla”

Kan du berätta lite om bakgrunden till We Do Travel och vad som inspirerade dig att starta företaget?
–Jag har arbetat många år inom resebranschen och speciellt inom golfresor. Efter ett tag kändes det som att jag ville prova min egna vingar då jag kände att det finns ytterligare en nivå att erbjuda kunden.

Hur skiljer sig We Do Travel från andra aktörer inom resebranschen? Vad är er unika värdeproposition?
– I den här branschen är det svårt att vara helt unik. Det vi försöker vara bäst på är att ta hand om våra kunder, nya som gamla. Vi har även en del destinationer och objekt som man inte hittar hos någon annan golfresearrangör. 

– We Do Travel skräddarsyr resan helt enligt kundens önskemål. Ingenting är omöjligt att lösa. Personlig service och 24 timmars jour ger kunden extra trygghet. 

Vad har varit den största utmaningen i att bygga upp We Do Travel och hur har du övervunnit den?
– Största utmaningen för oss har nog varit pandemin eftersom bolaget startades strax innan pandemin. Med idogt arbete och kostnadseffektivitet har vi lyckats komma igenom den tiden helskinnade. Sen är det naturligtvis en utmaning att nå ut till kunder,men ”mun till mun metoden” och ”ringar på vattnet” fungerar. Vi hade ju inga stora resurser till marknadsföring så vi har fått förlita oss på ett ”gott rykte”.

Vilka stora trender ser du just nu inom resebranschen, och hur har dessa påverkat ert erbjudande?
– Vi ser att vi ökar försäljningen av weekendresor på tre–fyra nätter och där erbjuder vi nu fler destinationer både i Sydeuropa och på närmare håll. 

Vi ser ett ökande intresse för hållbarhet inom resor. Hur arbetar We Do Travel med hållbarhet, och vad gör ni för att minska ert klimatavtryck?
–Vi ger kunden valet att boka klimatkompenserade flygbiljetter och erbjuder även tågresor för de som efterfrågar detta. 

Har ni några planer på att implementera ny teknologi, som AI eller maskininlärning, för att förbättra era tjänster i framtiden?
–Självklart finns det planer på att förbättra och effektivisera våra tjänster genom ny teknik, men i grunden bygger vår vision på det gammalmodiga med personlig service, relationer och förtroende. Vi har kunder som fortfarande vill ha resehandlingar per post, men de flesta erhåller detta digitalt i sin mobil.

Vad är nästa steg för We Do Travel? Har ni några konkreta expansionsplaner eller nya marknader ni siktar på?
– Vi har parallellt med golfresor även träningsresor med yoga och vandring där vi ser ett ökat antal resenärer. Vi jobbar också på fler golfresor med ”gemenskap” där kunden får en mer omhändertagande upplevelse med flera arrangemang och värdar på plats. 

Vad har du lärt dig om att leda ett växande företag, och vad har varit din största lärdom?
– Man har lärt sig att omvärlden påverkar mycket och att man inte alltid personligen kan styra utgången av ett år. 

Vilka personliga erfarenheter eller passioner har format ditt ledarskap och din syn på resebranschen?
–Drivkraften är fortfarande att leverera härliga upplevelser till nöjda resenärer. Nöjda och återkommande kunder är det som skapar verklig passion för att arbeta vidare. Det är fortfarande A och O. 

Hur ser du på kundens resa idag? Vad är viktigast för er när det gäller att skapa en minnesvärd kundupplevelse?
– Det viktigaste är nog kunskap om destinationer, hotell och i vårt fall golfbanor. Vi besöker årligen våra destinationer för att uppdatera oss och skapa en personlig relation med våra partners. På så sätt kan vi guida våra kunder till rätt plats. 

Resebranschen är mycket konkurrensutsatt. Hur arbetar We Do Travel för att bygga kundlojalitet och stå ut i mängden?
– Vår personliga service är det absolut viktigaste. Vi har trogna kunder som reser med oss flera gånger om året då de vet att vi tar hand om dom och levererar. 

Har ni några intressanta partnerskap som har varit särskilt värdefulla för er affärsutveckling?
– Vi är fortfarande ett ungt företag och även om vi har några intressanta samarbeten så är de fortfarande i sin linda. Vi tror dock att vi kommer att kunna expandera på nya marknader tillsammans med duktiga samarbetspartners.

Vad söker ni efter när ni väljer samarbetspartner inom resebranschen och vad gör ett partnerskap framgångsrikt enligt er?
– De vi vill samarbeta med ska givetvis ha samma värdegrunder som vi och kunna erbjuda tillgång till nya marknader som vi själva inte har tillgång till.